Paul-Staffanstorp
Er bare nødt til å legge inn et lite bilde på hvordan man håndterer ting på i hvert fall noen bygg i Thailand.

Satt i morges ved frokosten og beskådet hvordan man bruker små femlitersbøtter i stedet for betongpumpe.

Betongpumpe er nok overvurdert, elle hva sier Tyresö...proffen innen området... :P

• To bygningsarbeidere i Thailand bruker små femlitershinkar for å håndtere betong, sett fra vinduet til en kafé.
Ha ha, Tyresö får bytte ut bilen mot 5000 bøtter, bra for armmusklene om ikke annet :)

Så det samme i Thailand, de la på noe betonglignende på taket, og sendte dette opp med bøtter, det var tre-fire som hang på et stillas som langet videre oppover.

Tyresö
Hahaha, det finnes 100-talls sånne klipp på Youtube. Ville vært interessant hvordan de løser det med en storgjutning på 800 m3 betong. Den "betongpumpsmetoden" ville ikke fungert i Sverige pga våre arbeidsgiveravgifter kombinert med det helt vanvittige byggtempoet vi har her.

Sjekk også ut denne "Betongpumpen". De er virkelig dyktige med bøttene - imponerende.
http://www.youtube.com/watch?v=BtC1AHv0y9o

Tyresö skrev:
Hahaha, det finnes 100-talls slike klipp på Youtube. Det ville være interessant hvordan de løser det med en storgjusning på 800 m3 betong. Den "betongpumpsmetoden" ville ikke fungere i Sverige pga våre arbeidsgiveravgifter kombinert med det helt vanvittige byggetempoet vi har her.

Sjekk også ut denne "Betongpumpen". De er virkelig dyktige med bøttene – imponerende.
[lenke]
Ja, merkelig Tyresö, men det finnes samfunn utenfor Sverige også, man blander betong etter hvert som man støper. Men det som er rart, er at strømmen i vårt land slutter å fungere noen ganger, togene kan ikke rulle, takene bryter sammen osv i det uendelige, hvem som bestemmer over dette i Sverige, vet jeg ikke...kan det være Fagforeningen?

Tyresö
saturnus skrev:
Ja, merkelig Tyresö, men det finnes samfunn utenfor Sverige også, man blander betong etter hvert som man støper. Men hva som er merkelig, er at strømmen i vårt land slutter å fungere noen ganger, togene kan ikke gå, takene raser inn osv i det uendelige, hvem som bestemmer over dette i sverige, vet jeg ikke....kan det være Facket?

Jeg kanskje ikke her på forumet, fullt ut skal si min mening om facket og hva den fanatiske sekten steller til med og motarbeider samfunnet. Jeg kan i det minste meddele at jeg ikke deler fagforeningenes arbeidspolitiske ideologi.

Paul-Staffanstorp
Ha ha ha...

Vil jo gjerne se disse klippene, men sitter jo i Thailand på en treg gprs-tilkobling så det er bare å gi opp. Håper jeg husker dette når jeg kommer hjem så jeg kan se på det da...

Jeg har mange gode lattere når jeg fra balkongen beundrer dette bygge kan jeg si...

Ofte lurer man på hvordan husene i det hele tatt står igjen når man ser hvordan det går til.

I går så jeg hvordan en gigantisk kran løftet en beholder med kanskje omtrentlig 100 liter betong øverst på bygget fra den ene siden til den andre av etasjen, og der sto 8 personer og holdt en tre meter lang renne mens 2 personer styrte karet riktig så betongen rant ned i renna og videre dit den skulle... Hvorfor man ikke styrte karet riktig og slapp betongen direkte der den skulle, ble jeg ikke i stand til å begripe derimot, for det så fullt mulig ut... haha

Denne prosessen gjøres jo om et gigantisk antall ganger og tar slik tid at det lærer jo å tørke mellom småskvettene kan man synes, og det skal jo ikke være spesielt bra...

Paul-Staffanstorp skrev:
Ha ha ha...

Vil jo gjerne se disse klippene, men sitter jo i Thialnd på en treg gprs-tilkobling, så det er bare å droppe det. Håper jeg husker dette når jeg kommer hjem, så jeg kan se på det da...

Jeg har mange gode lattere når jeg fra balkongen beundrer dette byggverket, kan jeg si...

Ofte lurer man på hvordan husene i det hele tatt står igjen når man ser hvordan det foregår.

I går så jeg hvordan en gigantisk kran løftet en beholder med kanskje anslagsvis 100 liter betong øverst på bygget fra den ene siden til den andre av etasjen, og der stod åtte personer og holdt en tre meter lang renne mens to personer styrte beholderen slik at betongen rant ned i renna og videre dit den skulle... Hvorfor man ikke styrte beholderen slik at betongen ble sluppet direkte der den skulle, ble jeg ikke klok nok til å forstå, for det så fullt mulig ut... haha

Denne prosessen gjøres jo et gigantisk antall ganger og tar så mye tid at det sannsynligvis rekker å stivne mellom skvettene, kan man tro, og det skal jo ikke være spesielt bra...
Jo visst er det annerledes. Ser man på plassstøpte søyler til villaer, så står de der skjeve og krokete, men når huset er ferdig, er de pusset opp, og rette. Gulvfliser legges som vi gjorde for 50 år siden, i 50 mm betong, men det ser greit ut. Kommer du lenger enn til Pattaya?

Men er ikke husene vakre, disse fra Mukdahand, ved Mekong-floden? Et to-etasjes koster 2.5 mille bath = ca 500,000 svenske. Noen svensker bor her.

husiThailand2.jpg

Milkshaken
Hehe,, Ja jeg har sett noen svimlende byggverk i Tyrkia også.... synd man ikke tok noen bilder der ....
Blant det jævligste jeg har sett er nok likevel fra kinesiske (Asiatiske) byggverk hvor de bygger bambusstillas direkte på sandgrunn..... Etter en stund så synker stillaset ned.... Så blir det tid for muring, teglstein heises opp og belaster stillaset.... Da blir det gyngende vil jeg love...... Takk for bildene og rapporten Paul, og ha en riktig fin opphold i Thailand.... Hvor befinner du deg? Sted altså?

Tyresö
Hahaha, jeg tror han er i Hellas på den der kjente øya (hehe) Mykonos.....

Jeg tror Paul pendler.....mellom Pattaya og Phuket, for å få det beste ut av livet. Phuket (patong beach) er omtrent som å gå rett inn i himmelen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.