Hei, jeg har et rom på ca 20m2 som har vært en frittstående uteplass. Nå vil vi bygge om denne og sette inn spabad og irbadstue, problemet er at jeg vil ha gulvvarme. Problemet med det er at platen som er tørr og uten sprekker akkurat nå er støpt direkte på fjellet under! Jeg lurer på hvordan jeg skal gå frem da det ikke vil være mulig å pigge opp og drenere under platen pga fjellet? Noen med forslag på mulig fremgangsmåte?
For det første må du bestemme deg for om du vil fyre for kråkene eller ikke. Er du ok med at det vil koste en mindre formue å varme opp, isolerer du ikke, og enten støper du inn sløyfer oppå eksisterende plater, eller så slår du dem bort og støper ny med sløyfer avhengig av hvilken bygge-høyde du kan akseptere.
Ønsker du å isolere, så har du også her to alternativer, isolere oppå og støpe inn sløyfer eller slå bort platene og sprenge bort berget og lage en ny plate med varme i. En dyktig sprenger kan skyte salver helt inn mot husveggen.
Ønsker du å isolere, så har du også her to alternativer, isolere oppå og støpe inn sløyfer eller slå bort platene og sprenge bort berget og lage en ny plate med varme i. En dyktig sprenger kan skyte salver helt inn mot husveggen.
mexitegel skrev:
For det første må du bestemme deg for om du vil fyre for kråkene eller ikke. Er du ok med at det kommer til å koste en mindre formue å varme opp, isolerer du ikke, og enten støper du inn rør på eksisterende plate eller fjerner og støper ny med rør avhengig av hvilken bygge høyde du kan akseptere.
Vil du isolere, har du også her to alternativer, isolere oppå og støpe inn rør, eller fjerne platen og sprenge vekk fjellet og lage en ny plate med varme i. En dyktig sprenger kan skyte salver helt inn mot husveggen.
mexitegel skrev:
For det første må du bestemme deg for om du vil fyre for kråkene eller ikke. Er du ok med at det kommer til å koste en mindre formue å varme opp, isolerer du ikke, og enten støper du inn rør på eksisterende plate eller fjerner og støper ny med rør avhengig av hvilken bygge høyde du kan akseptere.
Vil du isolere, har du også her to alternativer, isolere oppå og støpe inn rør, eller fjerne platen og sprenge vekk fjellet og lage en ny plate med varme i. En dyktig sprenger kan skyte salver helt inn mot husveggen.
Jeg tror ikke oppvarmingen blir så blodig der inne likevel da også spabadet skal stå der.
Men du mener altså at det fungerer å isolere oppå platen og så "støpe en ny plate" med varmerørene i på isolasjonen uten at det kommer til å bli komplikasjoner?
Bare for bekvemmelighetenT topmount skrev:
Ja, best er antagelig et lag med eps-betong som er isolerende og deretter støper du inn varmeslyngene i flytesparkel eller betong oppå det.K Kattisarna skrev:
Hvor tykt lag med eps bør man ha? Eller kan man legge et lag isodrän i stedet og så støpe? (Jeg har en hel del til overs)mexitegel skrev:
Jeg tenkte også at jeg skulle ha en form for tettskikt og mikrosement i hele rommet.
Klikk her for å svare