Hei,
Tenkte å høre om noen hadde noen tips om hvordan man kunne få til en vegg med betongplater UTEN den vekt som en vanlig betongplate ville gi.

Tanken er altså å ha en fondvegg, hvor man setter opp betongplater som er ca. 80 cm brede og kanskje 1,20 høye. Dere har sikkert sett noe lignende siden det ser ut til å finnes overalt nå for tiden.

Dog, prøvde jeg meg på dette med det tynneste armering jeg kunne finne og fikk likevel en tykkelse på ca. 4 cm og da veide platen nesten 60 kg. Med andre ord er det en ordentlig suppe å få opp disse på veggen, dels må veggen forsterkes, det kan være problemer med gulvet med tanke på vekten osv. Uansett kan man nok konstatere at en helt vanlig betongplate ikke fungerer.

MEN SPØRSMÅLET ER DA OM MAN KAN FINNE PÅ NOE ANNET SOM SER LIKEDAN UT, MEN MED LAVERE VEKT?

Min tanke var da at man kanskje skulle prøve fiberbetong. Leste om en teknikk hvor man bruker en kjerne av isopor og deretter hønsenetting rundt og deretter ca. 2 cm fiberbetong støpt utenpå det. Om dette fungerer får man ned vekten veldig mye, noe som kunne fungere å lime opp på en uforsterket vegg.

Men spørsmålet er da, hva tror dere? Kan dette fungere? OG FREMFOR ALT, om det ville fungere. Hvordan vil det fungere etter at man har satt dem opp? De vil fremdeles bli utsatt for store krefter, og spørsmålet er om de sprekker bare av å sitte på veggen med lim? Noen tanker? Tips? Hadde en tanke om at man i tillegg skulle legge på et tynt lag matt epoxy, der mesteparten av dette antakelig ville forsvinne inn i betongen, og dermed skape en sterkere overflate uten å ødelegge den råe overflaten man ønsker at betongen skal ha.

Til slutt er det også spørsmålet om utseende. Jeg har selv aldri brukt fiberbetong før, hvor annerledes ser det ut? Ser det ut som vanlig betong?

Eller noen som har annet forslag for å få ned vekten?

Problemet er at jeg vil ha hullene i hvert hjørne som sitter på ferdig støpte betong elementer, da jeg planlegger å sette store bolter i disse for å ytterligere gi inntrykk av at de er ekte og se råe ut.

Det ble mye tekst, men summen er altså å skape en betongplate med lavere vekt som skal limes opp på veggen.

Takknemlig for alle svar.

Mvh

Okei her kommer litt forskjellige forslag:

1. Støp platene med EPS-betong i stedet så reduserer du vekten:
http://www.epscement.com/

2. Støp plater av fiberforsterket flytsparkel og flytsparkelarmeringsnett så får du dem tynnere

3. Puss/sparkle en skumplastplate med husfix/reparasjonsmørtel/pussmørtel avhengig av overflaten du ønsker og armer med glassfibernett. Finja Iso-Fin kan du bruke som inspirasjon:
http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/5017-1.pdf

4. Få tak i glassfiberarmert betong så kan du støpe ned til centimeter tykt uten armering, søk på GFRC Concrete på Google, det brukes mye i USA til nettopp den typen dekorplate du søker. Finja har en glassfiberforsterket A-mørtel til Iso-Fin systemet som kan fungere til dette:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5585032-1.pdf

5. Gjør den sandwich-konstruksjonen du funderte på, men med skumplast/pussnett/reparasjonsbetong med fiber:
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/5511405-1.pdf

Sist redigert:
  • Liker
Ola1891
  • Laddar…
Mange bra forslag!

Rent spontant så høres det enklest ut å bruke den glassfiberarmerte betongen og da bare støpe 1 cm tykt, og dermed slippe armering.

Men to spørsmål som oppstår er,

1.) Hvordan vil overflaten se ut? Synes glassfibrene på overflaten? Eller ser det ut som vanlig betong etter støping?

2.) Hvor sterkt er glassfiberarmert betong? Altså, hvis man ikke bruker noen armering, kan man da fortsatt garantere at de ikke sprekker når man setter dem opp på veggen?

Hva tror dere?

Helioz: Ut fra vekt, utseende og å unngå sprekker. Hvilken ville du anbefale?

1. Nei på det jeg har støpt med reparasjonsbetong med fiber, så har de ikke vært synlige, kanskje om man diamantsliper dem. Overflaten ser ut som vanlig betong. Glasfiberbruket har jeg ikke støpt med.

2. Jeg hadde uansett armert når støpningen er så tynn, hadde brukt flytsparkelarmeringsnett, typ disse:
http://www.bygghemma.se/inomhus/golv-och-kakel/fast-och-fog/tillbehor/armeringsnat-for-golvvarme-%C3%B8-5-70-mm/p-176186-176186

Reparasjonsbetong med fiber har høyere styrke (50 MPa) enn både vanlig fin- og grovbetong (40 MPa) så ut fra den faktoren er den bedre. Se produktarket jeg linket til ovenfor. Glasfiberbruket er et A-bruk med 6 MPa.

Siden reparasjonsbetongen ikke er spesielt dyr (rundt 100 for 25 kg) så synes jeg at du skal kjøpe en sekk og gjøre en test, både med og uten armering for å se hva som er akseptabelt for deg. Hvis du finner den, så kjøp også en sekk med Glasfiberbruket og test, du trenger kanskje ikke mer styrke enn det og da kan du kjøre enda tynnere.

Siden du støper så tynt som du gjør og kanskje ikke armerer, er mitt forslag å bygge støpeformene i formplywood som du oljer inn med matolje eller ekte formolje så blir det mindre sprekkerisiko når du fjerner formen. Oljen kommer ikke til å påvirke betongens overflate.

Skal platene forresten sitte innendørs eller utendørs?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.