Hei
Vi bygde et betonghus i 2010. Veggene er av sandwich-typen med betong på innsiden. Vi er veldig fornøyde, men det finnes noen utfordringer.
Fremfor alt lukter det rått eller tørt betong ganske sterkt når familien har vært på reise noen dager. Ventilasjonen er det ikke noe galt med, og lukten forsvinner sakte når vi har vært hjemme en stund. Vi begynner å tenke på å kontakte et firma for å finne ut hva det kan skyldes. Jeg vet ikke om det skyldes at når inneluftens fuktighetskvote synker når man er borte, at det gjør at det lukter slik?
Har noen noen tips?
Det andre problemet som flere ser ut til å være rammet av er smell i veggene som særlig forekommer ved større temperatursvingninger utendørs. Det er noe man har blitt vant til, men så klart litt kjedelig, spesielt om natten.
Fuktpunkter. Har et punkt under en entredør som utskiller fukt, noe som misfarger og får malingen til å svelle. Jeg mistenker at det er en feil med fuktkanalene i veggen?
Takknemlig for tips om luktproblemene eller om hvor man skal henvende seg?
Mvh
Vi bygde et betonghus i 2010. Veggene er av sandwich-typen med betong på innsiden. Vi er veldig fornøyde, men det finnes noen utfordringer.
Fremfor alt lukter det rått eller tørt betong ganske sterkt når familien har vært på reise noen dager. Ventilasjonen er det ikke noe galt med, og lukten forsvinner sakte når vi har vært hjemme en stund. Vi begynner å tenke på å kontakte et firma for å finne ut hva det kan skyldes. Jeg vet ikke om det skyldes at når inneluftens fuktighetskvote synker når man er borte, at det gjør at det lukter slik?
Har noen noen tips?
Det andre problemet som flere ser ut til å være rammet av er smell i veggene som særlig forekommer ved større temperatursvingninger utendørs. Det er noe man har blitt vant til, men så klart litt kjedelig, spesielt om natten.
Fuktpunkter. Har et punkt under en entredør som utskiller fukt, noe som misfarger og får malingen til å svelle. Jeg mistenker at det er en feil med fuktkanalene i veggen?
Takknemlig for tips om luktproblemene eller om hvor man skal henvende seg?
Mvh
HeiB Bad Guy skrev:Hei
Vi bygde et betonghus i 2010. Veggene er av Sandwich-type med betong på innsiden. Vi er veldig fornøyde, men det er noen problemer.
Fremfor alt lukter det som rå/kald betong ganske sterkt når familien har vært på reise noen dager. Ventilasjonen er det ikke noe galt med, og lukten forsvinner sakte når vi har vært hjemme en stund. Vi vurderer å sjekke med et firma for å finne ut hva det kan komme av. Jeg vet ikke om det kan skyldes at luftfuktigheten innendørs synker når man er borte, som gjør at det lukter sånn?
Har noen noen tips?
Det andre problemet som flere ser ut til å være rammet av er smell i veggene som hovedsakelig oppstår ved større temperatursvingninger ute. Det er noe vi har blitt vant til, men det er selvfølgelig litt kjedelig, særlig om natten.
Fuktpunkter. Har et punkt under en entredør som utskiller fukt, noe som misfarger og får malingen til å svulme opp. Jeg mistenker at det kan være en feil med fuktkanalene i veggen?
Takknemlig for tips om luktproblemer eller hvor man kan henvende seg?
Mvh
Vi har kjøpt oss et betonghus/sandwich i Norge. Vi opplever det samme som dere med smell i veggene. Veldig høye smell og veldig ofte morgen, kveld og natt. Fant dere noen løsning på dette?
Og hva sier de som dere kjøpte det av?
Jostein
Hei,J Jossi76 skrev:
Nei vi har ikke funnet hva det er som beveger seg i veggen.
Om det er på grunn av den svake betongplaten eller om det er limtrebjelkene i taket. Det kan også være at veggene glir på grunn av at de varmes opp raskt på morgenen av solen eller at de kjøles av på kvelden og da kommer smellene. Vi har lært oss å leve med det og oftest er det når det er store temperatursvingninger morgen/dag/kveld.
Vi har en mørklakkert del av huset som er malt antrasitt grå og resten har hvit farge. Det kan også spille inn.
Lukten tror vi skyldes at når ingen har vært hjemme så synker luftfuktigheten og da kommer lukten fra betongen. (I alle fall ifølge chat GTP, men det høres troverdig ut).
Hei og takk for svar.B Bad Guy skrev:Hei
Vi bygde et betonghus år 2010. Veggene er av Sandwich type med betong på innsiden.
Vi er veldig fornøyde men det finnes en del plumper.
Fremfor alt lukter det som rå/ eller tørr betong ganske kraftig når familien har vært på reise noen dager.
Ventilasjonen er det ikke noe feil på og lukten forsvinner sakte når vi har vært hjemme en stund.
Vi begynner å vurdere å kontakte et firma for å finne ut hva det kan komme av.
Jeg vet ikke om det skyldes at innihusluftens fuktighetskvote synker når man er borte som gjør at det lukter sånn?
Har noen noen tips?
Det andre problemet som flere virker å være rammet av er smell i veggene som spesielt forekommer ved større temperatursvingninger utendørs. Det er noe man har vendt seg til men så klart litt kjedelig, særlig om natten.
Fuktpunkter. Har et punkt under en inngangsdør som utskiller fuktighet som misfarger og sveller malingen.
Jeg mistenker at det er en feil men fuktkanalene i veggen?
Takknemlig for tips om luktproblemene eller om hvor man skal vende seg?
Mvh
Ja det er helt det samme som vårt hus.
Det smeller veldig høyt og vi prøver å få husbygger til å ta ansvar.
Vi klarer ikke helt å leve med dette da vi har soverom ved veggen som smeller høyest. Det kan være opp til 10-15 smell hver natt. Selv når vi sover så våkner vi stadig av smellene. Ikke bra.
Kjenner du til andre som har samme problem?
Har deres husleverandør kommentert noe eller sagt at dette gjerne skjer med grå betonghus? Er det normalt?
Svar gjerne direkte på mail: betonghus@icloud.com
Tusen takk.
Mvh
Jostein
Klikk her for å svare