Hei!
Jeg skal bygge en oppvarmet garasje på rundt 120 kvadrat og har i prinsippet bestemt meg 100% for at det blir med vegger i betongelementer og ikke lecablokker. Mine erfaringer med betongelementer er ikke-eksisterende og lurer på om noen kan forklare for meg de forskjellige alternativene for å feste opp blokkene mot grunnsålen. Hva innebærer "innspent i grunnsåler" som det står om på TMC betongelements nettside f.eks.???
Hvordan går man frem når man bygger med betongelementer? Finnes det noen gode sider på nettet som beskriver forskjellige alternativer for oppføring av slike bygg? Eller er det noen som har gjort det og vil dele med meg her hvordan dere gikk frem??

Takk på forhånd! :)

//Arrow

Har ikke sett på TMC før, men det ser ut til at veggelementene er boltet momentstivt i grunnplaten. En enkelt vegg kan altså stå alene uten å velte.

Alternativene er at man har en stålkonstruksjon som man fester veggelementene i. Det vil si: "montert mot stamme"
Eller at hele bygget fungerer som en stor boks med taket som holder det hele sammen. "stabilitet gjennom skivevirkning i tak"

"montert mot stamme" er jo en logisk benevnelse, men inspente i grunnsåle ville da bety at man helt enkelt bolter fast veggelementene i sålen med noen form for ekspanderbolt gjennom innstøpte festører da eller???

Bilder- lenker.... noen?

arrowsmith skrev:
"montert mot stamme" er jo en logisk betegnelse, men inspente i grunnsåle skulle da bety betyd at man helt enkelt bolter fast veggelementene i sålen med en eller annen form for ekspansjonsbolt gjennom innstøpte festører da eller???...//
Ja, akkurat. Eller sveising mot en innstøpt plate.
Merk dog at sålen må være dimensjonert for å ta opp lastene fra veggen.

Kan noen med erfaring fra å bygge med betongelement anbefale hvem man skal kontakte for å kjøpe sine elementer, bra pris og bra folk å ha å gjøre med m.a.o. Garasjen skal bygges i sørlige Sverige og leverandøren skal ha egen kranbil.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.