Hei

Jeg skal montere en pullup-stang i garasjen min der jeg har lettbetongvegger.
I pakken fikk jeg med 4 betongekspansjonsskruer (?) se bilde.

Kan jeg bruke disse i lettbetong eller bør jeg kjøpe en annen type?

• En hilsen holder en metallisk betongekspanderingsskrue med mutter og skive, mot en bakgrunn av pakket bobleplast.
Nei, ikke i lettbetong.
Jeg ville nok ha brukt en større kryssfinerplate på lettbetong og noen solide treskruer til redskapet.

• Liker
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
De kommer aldri til å bite. Finnes plugg og skruv sammen og minimum 150 mm lange. og i ulike tykkelser. <Vær ikke gjerrig med festene
Alt finnes på billige varehus

• Liker
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
H
  • Liker
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
H halj skrev:
Kjørte med disse når jeg satte opp en brannstige på vår lettbetongvegg hvilket fungerte bra. Den belastes ikke så frekvent dog!

Kontroller hva produsenten anbefaler for min. avstand mellom skruene.

[lenke]

Et alternativ er å skru to lekter på veggen som står på gulvet for å flytte lasten ned til gulvet.
Takk, jeg skal høre meg for hva som anbefales

Hvordan ser festet ut for ditt chinsstativ?

Chins i lettbetong vil kreve at du sprer ut lasten hvis festepunktene er for tett. Uansett hvilken magisk skrue og plugg du finner, vil momentet for innfestingen sannsynligvis bli større enn hva lettbetongen tåler (om jeg fordomsfullt antar at du har svensk normalvekt...) hvis festet er mer tilpasset for innfesting i en reisverkstamme eller i betong.

Min generelle favoritt ellers i lettbetong er ESSVE's plugg i henhold til bildet, men den har jo ikke umenneskelige evner rundt lettbetongens svakheter, som oftest er dragkrefter rett ut fra innfestingen.

ESSVE%20513813%20Universalplugg.jpg

M myrstack skrev:
Hvordan ser festet ut for ditt chinsstativ?

Chins i lettbetong vil kreve at du sprer ut lasten hvis festepunktene er for tett. Uansett hvilken magisk skrue og plugg du finner, vil momentet for innfestingen sannsynligvis bli større enn det lettbetongen tåler (om jeg fordomsfullt antar at du har norsk normalvekt...) hvis festet er mer tilpasset for innfesting i en ramme alt i betong.

Min generelle favoritt ellers i lettbetong er ESSVE's plug ifølge bildet, men den har jo ikke umenneskelige evner rundt lettbetongens svakhet som ofte er draglaster rett ut fra innfestingen

[bild]
Hei

Slik ser festene ut, det er 2 stk 8mm hull

• Svart metallfeste med vinkelstøtte plassert på et bord, ved siden av en meterstokk. To 8mm hull kan ses på festets flens.
  • Liker
ClaudioA
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du skal ha en type av disse med skrue og plugg i et ca 150 mm lange, da kommer det til å holde bra. Et utvalg sees her og disse finnes på varehusene
[lenke]
takk, det ser stabilt ut og jeg håper lettbetongen fikser det

En regel bak skulle gjort meg tryggere for dels da flere festepunkter mot lettbetongen samt hatt større avstand mellom festepunktene men ingen minnes en feigis :cool:

spøk til side så kjør på dette så ta det forsiktig i begynnelsen, hopp over de der to 25erne som dingler fra midjebeltet og tenkte du deg chins a la crossfit så tenk bedre innfesting først

• Liker
hapazard
  • Laddar…
M myrstack skrev:
En regel bak ville gjort meg tryggere for delvis flere festepunkter mot lettbetongen samt hatt større avstand mellom festepunktene men ingen husker en feiging :cool:

spøk til side så kjører du på dette så ta det forsiktig i begynnelsen, hopp over de der to 25-erne som dingler fra midjebeltet og tenkte du deg chins a la crossfit så tenk bedre innfestning først
Du mener en horisontal list bak som festes i veggen og så gjennomgående hull for å feste holderne direkte i veggen?

Denne feigingen ville derimot aldri glemme det dersom man plutselig river ned hele greia fordi man var for lat til å gjøre det ordentlig :)

En regel 45X 95 med for eksempel 4 stk innfestinger i ytongen. Så tar du fransk treskrue litt grovere. Måler kjernen (den delen som er mellom gjengene) og borer ca 3 mm mindre hull. Det kommer til å bite godt og ikke falle ned.

• Liker
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
H Hedgehog_in_hat skrev:
Du mener en horisontal regel bak som festes i veggen og deretter gjennomgående hull for å feste holderne direkte i veggen?

Denne feigingen ville derimot aldri glemme det hvis man plutselig river ned hele greia fordi man var for lat til å gjøre det ordentlig :)
En vertikal regel per side. Kjører du n for eksempel 45x120 eller lignende med den smale delen mot ditt feste har du jo 120mm friskt tre å dra de to skruene som du har på respektive side og slipper bekymre deg om dette. Tynnere tre fungerer sikkert men da begynner du å få tynnere virke for dine treskruer. Deretter ville jeg kanskje gjort veggfestet opp mot meteren høyt med minst 4 innfestninger der enten slik plugg jeg tipset om før eller den lengre varianten som noen annen skrev om fungerer. Chinsfestet omtrent midt på eller på nedre halvdel så du har en stor arm mot de krefter som eventuelt drar ut festet vinkelrett mot veggen.

• Liker
Hedgehog_in_hat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.