5.991 lest ·
16 svar
6k lest
16 svar
Betongekspander i lettbetong?
Bedreviter
· östergötland
· 2 774 innlegg
Nei, ikke i lettbetong.
Jeg ville nok ha brukt en større kryssfinerplate på lettbetong og noen solide treskruer til redskapet.
Jeg ville nok ha brukt en større kryssfinerplate på lettbetong og noen solide treskruer til redskapet.
Tusen takk for svarene!
Kjørte med disse da jeg satte opp en brannstige på vår lettbetongvegg, noe som fungerte bra. Den belastes ikke så ofte dog!
Kontroller hva produsenten anbefaler for min. avstand mellom skruene.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...tx30-lattbetongskruv-80x130mm-50-pack-1530081
Et alternativ er å skru to lekter på veggen som står på gulvet for å flytte lasten ned til gulvet.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...tx30-lattbetongskruv-80x130mm-50-pack-1530081
Et alternativ er å skru to lekter på veggen som står på gulvet for å flytte lasten ned til gulvet.
Takk, jeg skal høre meg for hva som anbefalesH halj skrev:Kjørte med disse når jeg satte opp en brannstige på vår lettbetongvegg hvilket fungerte bra. Den belastes ikke så frekvent dog!
[lenke]
Hvordan ser festet ut for ditt chinsstativ?
Chins i lettbetong vil kreve at du sprer ut lasten hvis festepunktene er for tett. Uansett hvilken magisk skrue og plugg du finner, vil momentet for innfestingen sannsynligvis bli større enn hva lettbetongen tåler (om jeg fordomsfullt antar at du har svensk normalvekt...) hvis festet er mer tilpasset for innfesting i en reisverkstamme eller i betong.
Min generelle favoritt ellers i lettbetong er ESSVE's plugg i henhold til bildet, men den har jo ikke umenneskelige evner rundt lettbetongens svakheter, som oftest er dragkrefter rett ut fra innfestingen.

Chins i lettbetong vil kreve at du sprer ut lasten hvis festepunktene er for tett. Uansett hvilken magisk skrue og plugg du finner, vil momentet for innfestingen sannsynligvis bli større enn hva lettbetongen tåler (om jeg fordomsfullt antar at du har svensk normalvekt...) hvis festet er mer tilpasset for innfesting i en reisverkstamme eller i betong.
Min generelle favoritt ellers i lettbetong er ESSVE's plugg i henhold til bildet, men den har jo ikke umenneskelige evner rundt lettbetongens svakheter, som oftest er dragkrefter rett ut fra innfestingen.

HeiM myrstack skrev:Hvordan ser festet ut for ditt chinsstativ?
Chins i lettbetong vil kreve at du sprer ut lasten hvis festepunktene er for tett. Uansett hvilken magisk skrue og plugg du finner, vil momentet for innfestingen sannsynligvis bli større enn det lettbetongen tåler (om jeg fordomsfullt antar at du har norsk normalvekt...) hvis festet er mer tilpasset for innfesting i en ramme alt i betong.
Min generelle favoritt ellers i lettbetong er ESSVE's plug ifølge bildet, men den har jo ikke umenneskelige evner rundt lettbetongens svakhet som ofte er draglaster rett ut fra innfestingen
[bild]
Slik ser festene ut, det er 2 stk 8mm hull
En regel bak skulle gjort meg tryggere for dels da flere festepunkter mot lettbetongen samt hatt større avstand mellom festepunktene men ingen minnes en feigis 
spøk til side så kjør på dette så ta det forsiktig i begynnelsen, hopp over de der to 25erne som dingler fra midjebeltet og tenkte du deg chins a la crossfit så tenk bedre innfesting først
spøk til side så kjør på dette så ta det forsiktig i begynnelsen, hopp over de der to 25erne som dingler fra midjebeltet og tenkte du deg chins a la crossfit så tenk bedre innfesting først
Du mener en horisontal list bak som festes i veggen og så gjennomgående hull for å feste holderne direkte i veggen?M myrstack skrev:En regel bak ville gjort meg tryggere for delvis flere festepunkter mot lettbetongen samt hatt større avstand mellom festepunktene men ingen husker en feiging
spøk til side så kjører du på dette så ta det forsiktig i begynnelsen, hopp over de der to 25-erne som dingler fra midjebeltet og tenkte du deg chins a la crossfit så tenk bedre innfestning først
Denne feigingen ville derimot aldri glemme det dersom man plutselig river ned hele greia fordi man var for lat til å gjøre det ordentlig
En regel 45X 95 med for eksempel 4 stk innfestinger i ytongen. Så tar du fransk treskrue litt grovere. Måler kjernen (den delen som er mellom gjengene) og borer ca 3 mm mindre hull. Det kommer til å bite godt og ikke falle ned.
En vertikal regel per side. Kjører du n for eksempel 45x120 eller lignende med den smale delen mot ditt feste har du jo 120mm friskt tre å dra de to skruene som du har på respektive side og slipper bekymre deg om dette. Tynnere tre fungerer sikkert men da begynner du å få tynnere virke for dine treskruer. Deretter ville jeg kanskje gjort veggfestet opp mot meteren høyt med minst 4 innfestninger der enten slik plugg jeg tipset om før eller den lengre varianten som noen annen skrev om fungerer. Chinsfestet omtrent midt på eller på nedre halvdel så du har en stor arm mot de krefter som eventuelt drar ut festet vinkelrett mot veggen.H Hedgehog_in_hat skrev: