Skal bygge en liten veranda ved hytta, har kjøpt ferdige fundamenter 50 cm høye. Fikk tipset om å helle ned noen liter betong i bunnen i stedet for å legge ned en hageplate i bunnen og styre med å få det rett. Tanken er da å helle omtrent 5 liter betong i bunnen av hullet, sette ned fundamentet, rette opp med et lodd så det blir rett, og deretter fylle igjen hullet med det som ble gravd opp. Hvor lenge bør jeg vente på at betongen skal herde før jeg belaster fundamentet med resten av verandabyggingen? Er det dumt å fylle hullet direkte, herder det dårligere da? Høres det hele ut som en god idé eller er det tullete?

Ideen er kanon, enklere og raskere samt får et større grunnlag for å tåle trykket ovenfra

Det er en veldig god idé.

Akkurat som påpekt får du en plate som sprer trykket.
En annen fordel sammenlignet med en hagehelle er at du ikke trenger å være like nøye med å få til en jevn underlag. Våt betong er jo liksom selvformende på den måten.

Det høres ut som en kanonidé. Jeg (som ikke kan noe som helst om dette) ser to mulige snubletråder i tillegg til at det eventuelt ikke brenner som det skal hvis du fyller igjen direkte. Vil "kaken" feste seg varig i søylen, og klarer kaken seg uten armering?
Hvis disse bekymringene er ubegrunnede, så er dette nok en metode jeg vil bruke så fort anledningen byr seg:-)

...eller er det slik proffene gjør det?

Sent from my ST17i using Byggahus

Høres bra ut at folk virker positive. Dog, hvor lenge bør jeg vente før jeg belaster fundamentet? Neste dag? Er det bedre å vente med å fylle hullet til dagen etter for å få betongen til å herde bedre?

Betong herder like bra tildekket som dekket i ditt tilfelle. Bland den riktig så stiv så den svarer litt i gropa når du setter plinten. Liten aning mindre vann er hva det står på sekken. Du kan med fordel tynne ut betongen med litt makadam eller singel - ren slik - du vil ikke blande inn en masse jord i betongen.

Du kan med fordel fukte plinten litt før du kjører den ned i gropa og kose den inn ordentlig i betongen så får du god vedheft.

Etter et par døgn har du ved "normale" temperaturer omtrent halvparten av sluttfastheten. Etter en uke kanskje to tredjedeler og etter en måned har den stort sett herdet klart.

...slik at så lenge jeg ikke skal invitere tante Agda på 150kg til å danse steppdans på terrassen, burde jeg i alle fall kunne begynne å bygge videre dagen etter jeg har støpt fast plintene?

Jeg hadde ventet litt mer. Noen dager, kanskje en uke, vibrasjonene når du begynner å bygge kan ødelegge en hel del ...

Oh shit... Støtte på vann ca 50cm ned... (tenkte bruke 50cm søyle...) Hva gjør jeg nå? Antar at jeg kan glemme ideen om å støpe betong i hullet, det vil vel aldri herde hvis den i prinsippet ligger på/i vann? Skal man grave litt dypere og legge en type sprengstein nederst for å forsøke å drenere? Bedre å legge en hageplate i bunnen oppå sprengsteinen?

Betong herder under vann men du kan få andre problemer når fundamentene står i vann.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.