Hei
Jeg har et spørsmål om armering som sikkert noen av dere kan. Hvilken effekt har najtråden på en støpt plate.
Binder man sammen armeringen for at de skal ligge sammen mens betongen stivner og ikke flyte rundt og havne nær overflaten osv. Eller er den så sterk at den tar opp krefter mellom armeringen i den tørre betongen?
Jeg har i en mindre støping bundet sammen med strips siden jeg ikke hadde najtråd. Det satt bra, men vet ikke om det var så smart egentlig.
Så lurer jeg på hvor tett man skal armere for småstøpninger. I mitt tilfelle under noen trappetrinn i hagen, ingen store krefter. Mest for at trappen ikke skal synke ned i leiren.
\jonas
Jeg har et spørsmål om armering som sikkert noen av dere kan. Hvilken effekt har najtråden på en støpt plate.
Binder man sammen armeringen for at de skal ligge sammen mens betongen stivner og ikke flyte rundt og havne nær overflaten osv. Eller er den så sterk at den tar opp krefter mellom armeringen i den tørre betongen?
Jeg har i en mindre støping bundet sammen med strips siden jeg ikke hadde najtråd. Det satt bra, men vet ikke om det var så smart egentlig.
Så lurer jeg på hvor tett man skal armere for småstøpninger. I mitt tilfelle under noen trappetrinn i hagen, ingen store krefter. Mest for at trappen ikke skal synke ned i leiren.
\jonas
Najningen har så vidt jeg vet kun til oppgave å fikse armeringen til betongen har herdet. Når man najer et nett skal man naje i omtrent hvert tredje kryss, ellers er det opp til armereren å vurdere hvor og hvordan man skal binde armeringen. Til syvende og sist er det at armeringen skal stemme overens med tegningen når man har støpt som teller, hvordan man gjør det spiller mindre rolle.
beror på hvordan trappetrinnene ser ut. og hvor mye armeringen kan arbeide sammen med betong.
buntband er jo ikke det beste men det duger til hobbystøping
najing er bare til for at armering ligger på plass på mindre støpninger.
større støpninger slik som vegger og søyler må tåle en helt annen håndtering.
buntband er jo ikke det beste men det duger til hobbystøping
najing er bare til for at armering ligger på plass på mindre støpninger.
større støpninger slik som vegger og søyler må tåle en helt annen håndtering.
Klikk her for å svare