hei

har du gjort formen ennå, ellers har jeg ganske bra tips, har støpt både vask og kjøkkenbenk.

man kan si at bemix fungerer bra, men det er vanskelig å få ut luftbobler,
jeg laget min form med melamin sponplate, veldig bra resultat bortsett fra i skjøter, trenger ikke å vokses i det hele tatt.
kantene brukte jeg formplyfa som jeg skrudde på 45x45 og så ned i sponplaten. vasken ble best, men store bobler, jeg hadde 3 forskjellige vibratorer og en var sexleketøy, men ikke så effektiv, best er tannbørsten for da kan man sette på en pinne med litt modifikasjon som man kan kjøre inn i betongen.

jeg har svart jernoksid i begge mine støpninger, prøvde meg frem til 6% i forhold til sementvekten. litt plundrete å regne ut, så endte med å sprute på litt.

den på kjøkkenet er laget av vanlig finbetong, der misset jeg at man ikke skulle legge i armeringen før da jeg fikk renninger rundt den som synes på oversiden, best er å helle i betongen la den begynne å brenne litt, så i med armeringen da tror jeg man får best resultat.

min på kjøkkenet er litt for lang også, ca. 3 meter, knakk den når jeg felte den ned, så blir å lage ny en gang. synd at jeg kronglet med å felle inn vasken i den bare. spør på om du har flere spørsmål,

Men kan ikke si at bemix er best, avhenger av hvordan du blander rett, har rett form eller bra vibrasjonsmulighet,
men kjenner man på overflaten så er den tettere enn standard støpe fin.

Litt bilder Betongbenk med synlig vask, laget med melaminoverflate og svarte fliser på veggen i bakgrunnen. Betongbenk med synlige luftbobler og grov overflate montert på kjøkkenet, mot en flisevegg i lys farge. Svart støpt betongservant med liten vannkran, omgitt av hvite fliser. Servanten har en såpedispenser ved siden av.

• Liker
jeppeknaster og 1 annen
  • Laddar…
Så at du ikke fant den, spør på Beijer eller annen så tar de hjem den.
Jeg kjøpte min på fellesons i Växjö, har en byggevarehandel i Växjö den på hyllen finnes den garantert i Stockholm.
Bermix er en betong med høy fasthet rundt C80. Tror også at den er litt ekspanderende så sjekk etter ekspander betong med høy fasthet, dvs over 40.

Støpte en plate på 80x150 cm som vi skal ha under ovnen i stedet for fliser. Brukte ekspanderbetong (Weber 702), renner nesten som en seigere flytsparkel. Ble en utrolig fin overflate, ikke en eneste liten luftboble. Da vibrerte jeg likevel bare veldig veldig forsiktig. Dessverre vibrerte jeg også etter at jeg hadde fylt formen og lagt armeringsnettet på overflaten så det sank litt for dypt. Nå synes armeringsjernets ruter svakt på oversiden som en mørk skygge.... Bare å gjøre alt om igjen og legge inn nettet UTEN å vibrere det ned. Så tar jeg nok et finere nett, typisk et slikt man bruker når man flytsparkler. Nå hadde jeg et vanlig rustent nett og det blir åpenbart for tykt hvis man har en tynnere plate (28mm)

Vibreringen fikser du med en slagboremaskin med en bolt festet i chucken. Men bruker du ekspanderbetong skal du bare vibrere veldig forsiktig. Støpte vinduskarmer til kjelleren for noen år siden med vanlig finbetong som jeg vibrerte ordentlig, ble ikke i nærheten så bra resultat. Skal gjøre kjøkkenbenkene fremover og da kjører jeg lett med ekspanderbetong.

Sist redigert:
  • Liker
AndersMalmgren
  • Laddar…
takker, vi tenkte å pigmentteste osv så vi matcher klinkeren, kommer nok til å ta en stund før vi støper, men formen er laget ja

Googlet litt og produsentene selv anbefaler for eksempel

weber rep 931
og Finja Bemix

Men de ser jo ikke ut til å bli solgt noe sted

edit: Får kanskje ringe rundt, skremmende, man løser jo alt på internett i dag

• Haha
Fadai
  • Laddar…
@jeppeknaster Hva skjer med weber 702 om man vibrerer for mye?

@AndersMalmgren Weber rep 931 er det bare å ringe vilkårlig byggevarehandel så tar de inn dette for deg, siden det ikke er grovbetong som er bulkvare og folk flest ikke har skjønt at det er forskjell på betong og betong så finnes det oftest ikke på hylla. Proffbutikker har av og til dette hjemme men der pleier man ikke å få handle uten firma.

Vibrerer du en betong for mye uansett hvilken, får du en materialseparasjon, der finmaterialet, vannet og ballasten separerer....

/Peter

Å hvordan har dere valgt å overflatebehandle disse for å kunne holde dem rene fra fett og såperester?

takk, Jeg har en firma, men ikke innen bygg, men har fått registrert meg på dahls, malmbergs etc så kan nok funke, du har ikke tips på butikk i Stockholm? får ellers bite i det sure eplet og vente på lev.

ah, men da kreves det nesten en ekte vibrostav for å oppnå det.

• Liker
CarlHU
  • Laddar…
caroline2014 skrev:
O hur har dere valgt å overflatebehandle disse for å kunne holde dem rene fra fett og såperester?
Nei vi har ikke valgt, såpe skal tydeligvis gi ubehandlet resultat, men ikke gi så mye beskyttelse som f.eks voks men som gir en lett gulnet overflate.

• Liker
caroline2014
  • Laddar…
beste materialet for å bygge støpeform når målet er å få glatte overflater?

• Liker
Robert Stenbackens
  • Laddar…
caroline2014 skrev:
o beste material for å bygge støpeform når målet er å få glatte overflater?
Best for rimelige penger er trolig forskalingsfiner, men hvis penger ikke er et problem, går det sikkert an å få enda bedre resultat med andre materialer. Jeg selv brukte en feilkjøpt høyblank garderobsdør, det ble skikkelig bra overflate!

• Liker
caroline2014
  • Laddar…
@AndersMalmgren du kan nå separasjon med en fattigmanns vibbro uten problem med ekspanderbetong, den skal ikke vibreres mer enn litt lett for å få den til å flyte ut.

@Caroline2014 de platene jeg har støpt har jeg først behandlet med betongimpregnering for å stoppe suget og tette til porene, så bruker du olje, voks eller hva du vil.

/Peter

• Liker
caroline2014
  • Laddar…
Jeg bruker formplyfa for understellet på formen og deretter lakkert sponplate fra en eller annen IKEA-møbel for sargen fordi jeg vil ha en tykkere form der slik at jeg kan skru fast 45 reglar for å tvinge ned celleplast for vektreduksjon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.