3.020 lest ·
8 svar
3k lest
8 svar
Bestilt OSB bak gips. Fikk spon i stedet...
Er sponplatene fortsatt fremme eller har de rukket å sette opp gipsen ennå? Hvordan oppdaget du jukset? Informerte de deg om at de hadde byttet, eller var det en tilfeldighet at du så det?
Sammenligner man for eksempel Byggmax-priser, så skiller det 17 % mellom spon og OSB. Så minst 17 % (6000) i avslag er rimelig å kreve. Men siden du har fått en forringet funksjon, burde du få noen kompensasjon for det også. En 10-12 000 i avslag er vel et rimelig utgangspunkt.
Sammenligner man for eksempel Byggmax-priser, så skiller det 17 % mellom spon og OSB. Så minst 17 % (6000) i avslag er rimelig å kreve. Men siden du har fått en forringet funksjon, burde du få noen kompensasjon for det også. En 10-12 000 i avslag er vel et rimelig utgangspunkt.
Spon er i hvert fall billigere, tåler ikke helt de samme kreftene på skruer, og inneholder mer formaldehyd enn OSB. For å sette styrken i perspektiv tåler ifølge Statens Provningsanstalt en 12mm spon+gips 258kg "hengevekt" og 124kg "trekkvekt" per skrue, mens en 11mm OSB bak platen tåler 266kg respektive 169kg per skrue. Ingen vanvittige forskjeller altså, og sponplaten tåler jo også en god del belastning. Prisene tilsier vel at OSB ligger på omtrent det dobbelte av spon. Står det OSB i dokumentene dine, men du har fått spon, ville jeg i hvert fall krevd en prisreduksjon ettersom de har valgt et betydelig billigere materiale. Når det gjelder å henge opp bilder, hyller og annet, tror jeg ikke at du vil merke noen forskjell._kiM__ skrev:
Funksjonsmessig tror jeg du kan nøye deg med sponplate. Jeg ville ha gjort det.
Men de har valgt et billigere og noe dårligere materiale enn det som ble avtalt, så du bør tilby dem å bytte eller for eksempel halvere ekstrakostnaden. Noe på 10-17 tusen synes jeg nok at det er verdt. Start med 17' som utgangspunkt i forhandlingene.
Vær glad og hyggelig, og påpeke at dere bare har et lite problem å løse. Og en løsning er "gjør om gjør rett", og en annen er å kompensere deg, selv om du egentlig heller hadde sett en utskifting.
Men de har valgt et billigere og noe dårligere materiale enn det som ble avtalt, så du bør tilby dem å bytte eller for eksempel halvere ekstrakostnaden. Noe på 10-17 tusen synes jeg nok at det er verdt. Start med 17' som utgangspunkt i forhandlingene.
Vær glad og hyggelig, og påpeke at dere bare har et lite problem å løse. Og en løsning er "gjør om gjør rett", og en annen er å kompensere deg, selv om du egentlig heller hadde sett en utskifting.
Jeg har vært på byggeplassen flere ganger men aldri reflektert over at det var spon i stedet for OSB før for et par dager siden da snekkerne begynte å skru på igjen etter at elektrisiteten var ferdig.
Det har hele tiden stått to stabler med plater i huset men nøyaktig hva det var har jeg ikke kontrollert tidligere uten bare antatt at det er den bestilte platen som skal sitte bak gipsen.
Føler meg selv litt klønete å ha oppdaget dette nå når alt er klart men det er mye å holde i hodet rundt dette bygge...
I alle dokumenter står det "OSB bak gips".
Det har hele tiden stått to stabler med plater i huset men nøyaktig hva det var har jeg ikke kontrollert tidligere uten bare antatt at det er den bestilte platen som skal sitte bak gipsen.
Føler meg selv litt klønete å ha oppdaget dette nå når alt er klart men det er mye å holde i hodet rundt dette bygge...
I alle dokumenter står det "OSB bak gips".
Klikk her for å svare