31.823 lest ·
31 svar
32k lest
31 svar
Beste skrue for masonite?
Det er slik de store verdenskrigene startet, en liten misforståelse. Nå, det fungerer dårlig med å feste noe i kun tretexen, men jeg mente at man setter opp tretex med spiker som ligner på pappspiker, men lange. Nå er jeg en god del eldre enn du, så dette med tretex er noe jeg har jobbet med, og som noen i tråden nevnte, så var det den isoleringshjelpen som tidligere var tilgjengelig, til primært hus bygd i leirstein, sånne skjeve, vinglete, krokete, trekkfulle og kalde hus, der leirsteinen med tiden synker sammen, så veggene blir tykkere nedtil. Når vi hadde renovert noen av disse gamle husene (statarhus) hendte det at noen våget å klage på at alle spikrene (hodene) ble synlige etter en tid, og det var den andre nymotens oppfinnelsen som fikset det = plastmaling, = spikerhodene rustet/misfarget seg ganske umiddelbart, så deretter måtte vi først rustbeskytte spikerhodene. Litt OT kanskje.oleg skrev:
Blant det mest forvirrede tråder jeg har lest på lenge.
Først har TS sitt spørsmål vært uklart for enkelte, er det hvordan man setter opp masonite eller hvordan man fester en gardinstang i masonite? Jeg tolker det som det siste spørsmålet.
Deretter virker det å være total forvirring over hva masonite er for noe.
Er det en hardboard laget i henhold til masonmetoden eller er det fra varemerket masonite eller er det fra selskapet Masonite AB????
Ytterligere en vinkling har blitt for å komplisere det hele at halvhard board har blitt spilt inn samt også en pekepinn til Huntonit har blitt funnet.
Så lenge dere ikke har funnet ut hva dere mener med masonit og hva formålet er med TS sitt spørsmål så har alle feil alt alle rett i sine innlegg.
Min personlige definisjon av begrepet masonite er en hardboard gjerne laget i henhold til Masonmetoden.
Først har TS sitt spørsmål vært uklart for enkelte, er det hvordan man setter opp masonite eller hvordan man fester en gardinstang i masonite? Jeg tolker det som det siste spørsmålet.
Deretter virker det å være total forvirring over hva masonite er for noe.
Er det en hardboard laget i henhold til masonmetoden eller er det fra varemerket masonite eller er det fra selskapet Masonite AB????
Ytterligere en vinkling har blitt for å komplisere det hele at halvhard board har blitt spilt inn samt også en pekepinn til Huntonit har blitt funnet.
Så lenge dere ikke har funnet ut hva dere mener med masonit og hva formålet er med TS sitt spørsmål så har alle feil alt alle rett i sine innlegg.
Min personlige definisjon av begrepet masonite er en hardboard gjerne laget i henhold til Masonmetoden.
Jeg vil montere opp gardinbeslag på 9,6mm masonittvegger.
Jeg vet at vanlige spax funker. Men jeg har sett at XL selger spesialskruer for andre byggplater. Tenkte da å sjekke om dere ville rope ut at andre skruer er bedre enn klassiske.
punkt
Jeg vet at vanlige spax funker. Men jeg har sett at XL selger spesialskruer for andre byggplater. Tenkte da å sjekke om dere ville rope ut at andre skruer er bedre enn klassiske.
punkt
masonite het dette når det egentlig ikke fantes andre plater. finnes lignende materialer og verktøy som ble oppkalt etter selskapet. nå finnes det så mange produsenter av alt så man skal korrekt navn.
funker ikke skrue. prøv med lengre. aldri plugg i tre (bortsett fra treplugg da ;-))
funker ikke skrue. prøv med lengre. aldri plugg i tre (bortsett fra treplugg da ;-))
Hva hjelper en lengre skrue om platen er 1cm tykk? Universialplugg som krøller seg på baksiden fungerer naturligvis utmerket til platemateriale.SBH skrev:
Yrrol... Det fungerer bra med gipsskruv til gardinstengene, jeg har like plater i mitt hus (10mm Masonite, Board eller hva det nå heter.
Dersom det ikke holder, kan du plugge på samme måte som de med gipsvegger da det bare er materialet som skiller seg.
Dersom det ikke holder, kan du plugge på samme måte som de med gipsvegger da det bare er materialet som skiller seg.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
20 innlegg for å skru opp en gardinstang....
Jeg stemmer for gjennomgående bolt og mutter, bruk gjerne vognbolt det blir penere. Uslåelig uansett veggmateriale.
Pl400!
Nybegynner, forstår jeg. Vognbolt......jo jeg bruker også det navnet, mens andre bruker navn som vognskrue!Stefan o Anna skrev:
Men vognbolten er vel likevel en av de dårligere bolter, hvis man skal prøve å plukke av den, når den er rustet sammen, de som ikke synes det, har ikke jobbet med vognbolter. Forklar ellers hvordan dere får av en vognbolt, der den sitter godt inntrukket i en tilhengerlame
uten å skade treverket..Jo, skjærebranneren funker, for å få bort mutteren, men i dag når vi bruker vinkelsliper, så funker det også.
Unnskyld litt OT, men gardinstangen er nok skrudd opp nå.
Hva gjelder MAZONITE, kan jeg huske deres reklameskilt, der det ble stavet så. Enkelte husfirmaer brukte typ, disse platene i sine veggkonstruksjoner, tror det var Hjältevadhus, men til daglig har vi brukt navnet MAZONITE, for disse platene, kanskje fordi de har vært brune.
Sist redigert: