Y
Skal montere gardinbeslag på 10mm masonite plater.

Skal jeg bruke vanlig spax eller de der spesialskruene som finnes for lignende plater?

Gipsskruer fungerer bra

Skruver du ca 50mm ved siden av vinduet burde du treffe stenderen som vinduet sitter i. Test å banke med hammeren forsiktig og se om det er noe bak eller ta en smal spiker og prøv deg frem først. Det er tretex plate du mener og den er helt verdiløs å skru i. Gardinstangen kommer nok til å løsne hvis du bare skrur i den.

Y
oleg skrev:
Det er tretex plate du mener og den er helt verdiløst å skru i. gardinstangen kommer nok løsne hvis du bare skrur i den.
Vet ikke hva disse kalles men de hadde bedre holdbarhet enn de fleste andre moderne materialer da jeg gjorde en skruetest. Hengt mange tunge ting på disse. Bare at jeg vet det kommet en del nye skrueløsninger. Var mest nysgjerrig om noen kunne peke ut en ny modell eller bare kjøre på gamle hederlige. :)

Byggboard heter det.

Treetex er en porøs trefiberskive tidligere brukt som veggmateriale i hus. Skiven har på grunn av sin porøsitet en viss isoleringsevne og ble derfor ofte brukt på innsiden av yttervegger. Skiven brukes i dag i mindre grad. En senere variant av treetex er asfaboard som brukes som vindsperreskive ved trehusbygging.

// Wikipedia.org

Har aldri hatt, har ikke og kommer aldri til å ha feil! tenk på de

Y
Nå står det masonit på mine.... (og ja jeg vet at fabrikken blant annet het masonite)

Uansett så er spørsmålet hvilke skruer jeg skulle bruke ;)

Da er du eneste i verden som har 10mm masonite plate i verden. Gjør som jeg skrev i første innlegg så blir det bra! Jeg har renovert mengder med gamle hus som har treetex så jeg vet hva jeg snakker om

Y
9,6 var veldig vanlig før. Fabrikken produserte fortsatt platene for noen år siden.
Når jeg snakket med fabrikken (og kjøpte nye plater fra dem), beklaget de seg over at mange butikker påstår at platene ikke produseres lenger, men det gjør de. (nå har nok selskapet gått konkurs likevel)

Sist redigert:
  • Liker
remrag
  • Laddar…
Blander dere ikke sammen hardboard og fabrikken masonite AB.

Det som i dagligtalen kalles for masonite er hardboard som jeg tror bare kan være maks 6mm mens masonite AB også produserte softboard som er tykkere og mer porøs og minner om produktet treetex som er en tykkere porøs byggplate som var veldig vanlig før.

Men for å gå tilbake til det originale spørsmålet så holder ikke platen for å skru opp ting i uten man må treffe en bjelke eller inn i plankveggen.

• Liker
FatherMike
  • Laddar…
Y
Folk snakker om porøst og ikke holdbart... men jeg testet å skru med Makita BHP440 med ulike makstrinn sammen med vanlig spax tror jeg.. eller gipsskrue..
.
10mm Sponplaten, tålte ikke engang trinn 1 før den snurret fritt.
8mm MDF-platen, tålte trinn 5 før den snurret fritt.
9,2-9,8mm(husker ikke) masoniten, tålte trinn 8-10 før den snurret fritt.

Sponplate: Densitet: 630-720 kg/m3
MDF: Densitet: 740-810 kg/m3
masonite: Densitet: 900kg/m³.
Men må sikte gardinbeslag såpass så de tar i vindusrammene. men skal man sette gardinbeslag slik som de fleste mener så føles det litt tvilsomt om det bakerste treffer rammene da.

Sist redigert:
oleg skrev:
Då er du den eneste i verden som har 10mm masonite plate i verden. Gjør som jeg skrev i første innlegg så blir det bra! jeg har renovert mengder med gamle hus som har treetex så jeg vet hva jeg snakker om
JA, o då è du den eneste i verden som ikke vet at det finnes 10mm Mazonite, og at tretex spikres med en spiker liknende en pappspiker, finnes i ulike lengder. Når det gjelder innertak, Huntonit, så skrur man denne med gipsplateskrue. Bla annet huntonit er av 10mm mazonite.

Men motbevis meg. men man henger ikke opp gardinstang med papp-spiker.

TS spørsmål har ikke blitt besvart ennå. Til opplysning fantes det masonite i 3,2, 6,4 og 9,6 mm.

Kurtivan skrev:
TS spørsmål har ikke blitt besvart ennå. Opplysningsvis så fantes det masonit i 3,2, 6,4 og 9,6 mm.
Jo da, noen av oss har foreslått gipsskueskrue, men det går fint med annen treskrue også. Kanskje mer egnet med et rundt hode, som ligger bedre mot beslaget. Skruens lengde bør også velges med hensyn til gardinenes vekt, = 50mm er en passende lengde;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.