2.703 lest ·
4 svar
3k lest
4 svar
Beste/peneste måte å få inn kabel utenfra inn til en stikkontakt i/på veggen?
Jeg har skaffet en utendørs ruter for mobilt bredbånd til hytta. Tanken er å sette den ganske høyt opp på den ene gavlen. Den drives av PoE så det trengs bare en nettverkskabel. Tenkte å bore gjennom veggen (trepanel og gips innvendig) med en liten skråning nedover. Deretter inn med et vp-rør og så trekke en nettverkskabel beregnet for utendørsbruk ut til ruteren, deretter inn på innsiden av veggen hvor jeg tenkte å installere et nettverksuttak, så man ikke har en løs kabel ut av et hull. Er det mulig å lage en innfelt kontakt i eksisterende vegg på en pen måte? Ellers får det bli en utenpåliggende. På utsiden tenkte jeg eventuelt å dekke det utstikkende røret med en koblingsboks som jeg spraymaler med en farge så nær falurød jeg kan finne. Høres dette ut som en god idé, eller har dere bedre løsninger for å gjøre det pent? Ruteren i seg selv er vel ikke den peneste, men er jo et must. Derimot vil jeg gjøre resten så pent som mulig både på utsiden og innsiden.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 331 innlegg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2.331 innlegg
Må du virkelig ha routeren på utsiden? Jeg hadde min 4G-router inne, og det gikk helt fint.I irrbloss skrev:Jeg har skaffet en utendørsrouter for mobilt bredbånd til sommerhytta. Tanken er å sette den ganske høyt opp på den ene gavlen. Den drives av PoE, så det trengs bare en nettverkskabel. Tenkte å bore gjennom veggen (trepanel og gips innvendig) med liten helling skrått nedover. Deretter i med et vp-rør og deretter trekke en nettverkskabel beregnet for utendørsbruk ut til routeren, deretter inn på innsiden av veggen hvor jeg tenkte å installere et nettverksuttak, slik at man ikke har en løs kabel ut av et hull. Er det mulig å lage et innfelt uttak i eksisterende vegg på en pen måte? Ellers får det bli et utenpåliggende. På utsiden tenkte jeg eventuelt å dekke det utstikkende røret med en koblingsboks som jeg spraymaler med en farge så nær falurød jeg kan finne. Høres dette ut som en god idé, eller har dere bedre løsninger på å gjøre det pent? Routeren i seg selv er vel ikke den peneste, men er jo et must. Derimot vil jeg gjøre resten så pent som mulig både på utsiden og innsiden.
Når det gjelder boks, så kan du bruke en senildosa/rotdosa. Da trenger du bare å bore med en hullsag.
https://www.bauhaus.se/rotdosa-schneider-electric-bio-multifix
Skal prøve utendørsrouteren på innsiden først, men har testet et antall forskjellige innendørsroutere, og det er virkelig dårlig dekning. Utendørsantenne hadde sikkert funket også, men har da fortsatt problemet med kabelgjennomføring. En annen ulempe er at det ikke er så pent å ha routeren innendørs, begge gavler er soverom, så vil helst ikke ha mer stygg elektronikk enn nødvendig derOssian K Olsson skrev:
Kjøper du en sånn boks så slipper du å male https://www.elbutik.se/product.html...P_g3ZQ55KjNHq00Veg7tovhFA11O4KbsaAhNJEALw_wcBI irrbloss skrev:Jeg har skaffet en utendørsruter for mobilt bredbånd til sommerhytta. Tanken er å sette den ganske høyt opp på den ene gavlen. Den drives av PoE så det trengs bare en nettverkskabel. Tenkte å bore gjennom veggen (trefasade og gips innvendig) med liten helling skrått nedover. Deretter i med et vp-rør og så dra en nettverkskabel beregnet for utendørsbruk ut til ruteren, deretter inn på innsiden av veggen hvor jeg tenkte å installere et nettverksuttak, så man ikke har en løs kabel ut av et hull. Går det an å lage et innfelt uttak i eksisterende vegg på en pen måte? Ellers får det bli et utenpåliggende. På utsiden tenkte jeg eventuelt å dekke det utstikkende røret med en koblingsboks som jeg spraymaler med en farge så nærme falu rød jeg kan finne. Høres dette ut som en god idé, eller har dere bedre løsninger for å gjøre det pent? Ruteren i seg selv er kanskje ikke den peneste, men er jo et must. Derimot vil jeg gjøre resten så pent som mulig både på utsiden og innsiden.
På den andre siden, hva slags fasade er det? Hvis du virkelig vil ha det skjult så kanskje du kan løsne en fasadebord og lede et fleksibel rør innenfor fasaden til riktig sted.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur löser jag tapetseringen i hörnet på bästa sätt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur gör man för att på bästa och snyggaste sätt skarva klicktak? Jag lägger på ett uthus. På det stora taket är det redan gjort på ett snyggt sätt.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Laga sprickor i tak på bästa, lättaste och snyggaste sättet?
Färg, Måla & Tapetsera