Mine innvendige vegger er 70 tykke, men satte inn nye dører der dørkarmene er 90 tykke. Når man skal sette på dørforingene, oppstår det en glippe mot veggen på ca 10. Hva er den beste metoden for å fylle ut en slik?

(Jeg har på ett sted limt på ekstra trelister på den ene siden av foringen. Men det var en skikkelig metode. Dels var det umulig å finne plasthøvlet i den tykkelsen jeg ønsket. Dels var jeg nødt til å kløyve dem på lengden for å få smale pinner. Så var det plundrete å lime, og det trengs en hel masse tvinger hvis man vil gjøre mange samtidig. Så blir det ikke knivskap kant mellom foring og pålimt list, uten at det må slipes til det uendelige for å få en "usynlig" skjøt, som uansett aldri ble usynlig.)

På andre steder der jeg har satt på veggpanel har jeg fått det motsatte problemet. Her glipper det da i stedet mot dørkarmen.

Håper det finnes en allment kjent metode for å få det pent.

Hei!

Klyv bort 20 på karmen... Et annet tips når man setter salning mellom foder og vegg er å sette dem med viss forskyvning mot fodret siden det, akkurat som du skriver, er en masse jobb for å få skjøten til å "forsvinne"

Mvh Wasa

Finnes det ikke ferdige for som ser ut sånn? Jeg har en følelse av at jeg har brukt lignende en gang.

Kjøp klackfoder de har en klack på 13mm, som du kan vende som du vil.

Sent om sider, men det finnes smalere karmer å kjøpe!

Men for å løse trøbbel kan du prøve med klakklist...

Sist redigert:
Matti_75 skrev:
Kjøp klakkfoder de har en klakk på 13mm, som du kan snu som du vil.
Jeg har sett på disse mer enn en gang. Dessverre er det som vanlig ikke jeg som bestemmer hjemme. Nei, hun sier at det skal være brede dreide lantfoder rundt vinduer og dører, og disse finnes ikke med klakk. Sukk!

Å på tale om brede foder. Lysknappene sitter jo så nær døråpningene at de brede fodrene går ut over dem. Jeg så to mulige løsninger på dette. Sage ut en firkant i veggen, gå inn og flytte el-dosa bort fra døra med alt hva det innebærer slik som korte eldragninger osv, eller sage ut fodret for å passe rundt lysknappen. Jeg valgte det sistnevnte. Stygt som juling! For ikke å snakke om de steder jeg må bygge på fodret for dørkarmene er bredere, der ligger lysknappene et godt stykke bak et saget foder.

Ola78
En løsning som riktignok krever litt ekstra arbeid er at du kan sette en trefiberplate som denne førsthttp://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=43323 og så renoveringsgips på det. På den måten kommer du ganske nær 10 mm. Ulempen er selvfølgelig at man må tapetsere om. Alternativt kan du flytte karmen så den stikker 20 mm ut på den ene siden og deretter sette renoveringsgips+en vanlig plate så bygger det 19 mm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.