Hei!

Jeg bygger en oppbevaringsløsning i soverommet der jeg har IKEAs metod-overskap mellom pax garderober.
Overskapene er montert på veggen, men jeg tenkte også å styrke opp litt ytterligere ved å sette en form for regel eller lignende oppå skapene og garderobene.

Min nåværende plan er å bruke en 75x45 regel som er 240 cm som jeg fester alt i. Min kunnskap her er imidlertid begrenset og lurer på om det holder at det er 20 cm av reglen på hver pax garderobe (240 cm regel - 200 cm overskap), eller om det blir for lite (dvs trenger jeg å finne en lengre regel?), eller om det er slik at jeg bør droppe treregel og bruke noe helt annet, f.eks i metall? for å styrke opp.

Alle tips mottas varmt!
 
  • Planløsning for oppbevaring: Overskap (240 cm) mellom Pax garderober (1 meter), med plassering av tremateriale for ekstra støtte.
Jeg tror det er skikkelig overkurs, de sitter fast uansett.

Skruer du dessuten fast dem i sidelengs i hverandre og i skapene, vil det trenges dynamitt for å få dem løs.
 
  • Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…
Fairlane
Tanken er altså å sette en skrue ned gjennom lekten, inn i overskapene? Jeg antar at lekten uten problem vil tåle det, selv om du har mye last i overskapene, derimot kanskje ikke oversiden av skapet vil holde, og da har du ikke vunnet noe. En list under skapene burde gjøre mer nytte, slik at skapet "hviler" på listen, i tillegg til å være festet i veggen. Det trenger jo ikke å være en stor stygg list, men en enklere, kanskje malt i samme farge som veggen, vil uansett gjøre litt nytte.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tanken er altså å sette en skrue ned gjennom lekten, inn i overskapene?
Jeg gjetter at lekten uten problem klarer det, selv om du har mye last i overskapene, derimot kanskje ikke oversiden av skapet vil holde og da har du ikke vunnet noe.
En list under skapene burde gjøre mer nytte, slik at skapet "hviler" på listen, i tillegg til å være festet i veggen. Det trenger jo ikke å være en stor stygg list, men en enklere, kanskje malt i samme farge som veggen, vil fortsatt gjøre litt nytte.
Dette er ingen dum idé, jeg kommer uansett til å sette opp gips/plywood mellom garderober siden det skal gå el bak, så kan skjule en slik lekt der under. Dog hadde jeg tenkt meg 2 cm dybde der da jeg bare trenger å få plass med flexrør, men det kanskje gjør nytte selv om lekten jeg setter der bare er 2cm?
 
D Dilato skrev:
Jeg tror det er skikkelig overkurs, de sitter fast uansett.

Skrur du dessuten fast dem sidelengs i hverandre og i garderobene vil det trenges dynamitt for å få løs dem.
Haha ja forstår at jeg kanskje tar i, men med tanke på at vi kommer til å sove under overskapene er det kanskje greit å være litt paranoid 😅
 
P
Hva er det du tenker ha i de overskapene? Tenk på at overskap i kjøkken sannsynligvis inneholder ganske tunge ting og disse pleier ikke å rase.
Skulle du sette en list ovenpå så hvorfor ikke sette den hele veien? Og skru nedenfra .. det er litt lettere .. Hvorfor bare 2.4? Var det det du hadde hjemme?

Men egentlig hvis du nå er bekymret, så sørg for at du har noe solid å feste skapene bak og for ekstra sikkerhet, så sett noe i bakkant/underkant i stedet.
 
P PappasHammare skrev:
Hva er det du tenker ha i de overskapene? Tenk på at overskap i kjøkken sannsynligvis inneholder klart tunge ting og disse pleier ikke å rase.
Skulle du sette en list oppå så hvorfor ikke sette den hele veien? Og skru nedenfra .. det er litt lettere.. Hvorfor bare 2.4? Var det du hadde hjemme?

Men egentlig om du nå er bekymret så sørg for at du har noe kraftig å feste skapene baktil og for ekstra trygghet så sett noe i bakkant/underkant i stedet
240 var lengden på listene jeg fikk med meg hjem fra hornbach helt enkelt...
Men jeg tenker at kanskje gjør som noen av dere her foreslår og trekker inn noe i underkant. Så selvfølgelig også feste overskap i hverandre samt i garderobene!

Takk alle for innspill!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.