Jajust, doble tynne i stedet for 45x45 kanskje i tillegg blir billigere. Liker tanken. =)
Men samtidig hadde jo min flere langsgående 45x45.. lurer på hva forskjellen blir hvis han også hadde hatt det..
Slik jeg har tegnet rammen på siste bildet ville det kostet 165kr... pluss plankene for hyllene... Går nok an å finne billigere trevirke, men føles greit, hadde 200kr hyllen som mål.. =)
Doble tynne på hver side av stolpene gir jo mye større festeflate som burde gjøre stigen mye mer stabil. Deretter gjør det jo også at du får to festepunkter i stigen for hver hyllebredde, noe som gir deg stabilitet langs med også.
Råspont som hylleplater, 22mm om det skal holde for mye, 17mm om du vil spare litt futt-ører.
Stolper kan du lage av 25x50 bærelekt, men denne er som regel av ganske dårlig kvalla med mye kvist. Så skal du bruke slik må du granske den nøye.
Ellers kan du bruke 28x70 glespanel som ofte er av fin kvalla, og da koster 45x45 eller 45x70 nesten like, så du kan velge hva som passer lommebok best i kombinasjon med hva som tar passende stor plass i dine hyller.
Hyllen festes mot veggen bak eller avstives med hullbandskryss, kryss av lekt, eller ved å for eksempel skru en masonittplate bak. Platen trenger ikke dekke hele baksiden.
Kommer til et spørsmål som er pinlig men som likevel er greit å ha fasiten på.
Hvordan skal man sette skruene når både langsiden og kortsiden skal festes mot gavelene.
Helst vil man jo sette begge skruene sentrert men da kolliderer de. 45x45 virke gir jo ikke mye svingsom og er jo redd for at virket sprekker. (har tenkt å forbore)
Vil jo helst ikke kjøpe mengder med vinkler selv om de nå koster 8kr stykk.
Google skapte et program som heter Sketchup, ble senere solgt til et annet selskap.
Ja, eller motsatt, faktisk.
@last software skapte en 3D-cad som het sketchup, som ble solgt for ganske rimelige penger. Siste versjon var 5.
Google kjøpte det opp, og det fikk hete Google sketchup. Det ble gratis i en light-versjon og finnes i en betalingsversjon med utvidet funksjonalitet.
Første versjon av google sketchup ble således (litt merkelig?) ver 6.
Selv liker jeg den siste; 8. Der har de fått orden på lagringstiden. Så programmet ikke fryser en stund mens det lagrer filen. For øvrig vet jeg ikke hvilke andre funksjoner som har blitt lagt til.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.