I høst ble det kjøpt inn en god del materiale til baderomsrenoveringen i hytta, blant annet 250 kg gulvavretting. Levde i en slags naiv tilværelse og trodde jeg skulle rekke mye mer enn jeg faktisk gjorde. Da vi stengte hytta for vinteren så jeg at lagringstiden er seks måneder i tørre rom. Tørt er det riktignok, men ettersom jeg kjøpte materialet i september så måtte jeg støpe før mars. Forutsatt at sekkene ikke har ligget hos byggevarehandelen i noen måneder først, noe datostempel fantes ikke.

Men hva skjer etter et halvt år? Fant ingen informasjon på sekken (Maxit 4320). I går var jeg på en byggevarehandel og kikket av nysgjerrighet på hva det stod på gulvavretting fra Akzo Nobel. Også der stod det om de seks månedene, men at det var krominnholdet som kunne garanteres i løpet av denne tiden, og at det etter dette var økt risiko for kromeksem.

Er dette det "eneste" som skjer? Endres egenskapene ellers når det gjelder bearbeiding og holdfasthet, eller kan jeg være rolig og bruke mørtelen min før sommeren? Forutsatt at man er litt ekstra forsiktig med klær og filter.

Om det har blitt oppbevart tørt så skal det fungere like bra så vidt jeg forstår. Det er akkurat kromatbeskyttelsen som blir mindre effektiv med tiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.