Hei!

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med hvor kritisk det er med hensyn til brukervennligheten for flislim som har "gått over tid" med 6 måneder sammenlignet med best-før-datoen?!

Jeg har nemlig en ladning flislim igjen som har stått tørt og varmt lagret og med siste dato slutten av juni i år, og jeg har tenkt å bruke det til å legge skifer i hele kjelleren ved jul.

/John

Jeg hadde en halv sekk igjen som hadde stått åpnet i tørt rom siden i jula. Tenkte å bruke det her om dagen. Så OK ut. Men da jeg tok en skuff av det for å begynne å blande så var det halvhardt noen cm ned i sekken. Ville sikkert gått å slå i stykker klumpene under blandingen. Men jeg turte ikke ta sjansen, måtte kjøpe nytt.

Men det var som sagt åpnet sekk.

Har oppbevart åpnede sekker med flislim (tørt) i flere år. Ingen problemer med limet eller blandingen. Produsentene og forhandlerne tjener godt på å skremme oss til å kjøpe nytt.

Akkurat som jeg mistenkte - takk for raske svar !

Hei!

Jeg har hatt litt stående i 10 år. Det slengte jeg nå. Er ikke beredt til å sjanse på at det fortsatt fungerer. Om det ikke gjør det er jobben med å fikse det så mye større enn kostnaden for å kjøpe nytt.

/pinebar

Cementbaserte produkter inneholder ofte kromreduserende stoffer for å redusere risikoen for at brukeren utvikler kromallergi. Best før-datoen på produktet handler primært om at disse stoffene ikke er virksomme i mer enn ca. 1 år.

PjS

Snailman
Cement er jo ganske sementbasert, og jeg ville ikke sparke på en cementsäck som har ligget i noen år.. (Det pleier å være steinhardt)

Det materialet i fixet som gjør at det herder forsvinner med tiden ut av bindemiddelet, noe som gjør at hurtigheten i herdeprosessen kan forringes med tiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.