Skal støpe en 2*2m2 plate, 10cm, i et nybygd kommende fyr/teknikk-rom som jeg skal legge fliser på (ikke tettesjikt med unntak for mansjett rundt sluk, oppstikkende rør etc). Jeg støper selv med tombola og vil få tak i den beste kvaliteten med tanke på tørketid/vct på sekk, helst ferdigblandet da jeg vil kunne flislegge etter Minst en måned.
Hvilken/hvilke produsenter har lav/lavest vct på ferdigblandet for vanlig betong?

Da er det ROTbruk du skal bruke
Ardex har for eksempel A34, A35mix og A38mix

A38mix kan belegges etter 4t, de andre 24t (tror jeg)

Har du isolasjon eller kan man mistenke at det er tilskytende fukt?

• Liker
guggen
  • Laddar…
Tror ikke du finner noen sekkbetong som er belegningsbar på 1mnd, ja du kan jo bruke et fix som er godkjent for så rask belegning.

nino nino skrev:
Tror ikke du finner noen sekkbetong som er belæggningsbar på 1mnd, ja du kan iof bruke et fix som er godkjent for så rask belægning
Takk.
Har sett litt på hurtigbetong og ROT, men det handler likevel om nesten en halv kubikk som skal inn, og det blir mildt sagt stress med ROT i de mengdene med en vanlig tombola.
Jeg tenkte mer på standardbetong, om det finnes noen som har < vct 0.40? Da skal den være belæggningsbar på 28 dager ifølge beregninger med 10 cm lag, iaf slik som jeg har lest det :)

Det er en krypkjeller av leca med makadam i bunnen, som jeg så fyller opp med 50 cm komprimert skumglass, deretter vil jeg støpe oppå dette, så det er isolasjon men ingenting som er fuktsensitivt eller "tett".
Jeg skal som sagt ikke belægge med membran, kun fliser.

Men trenger du virkelig en 10cm betongplate?
Holder det ikke med eps-cement og flytsparkel.
Det er beleggningsbart på et par døgn.

• Liker
NoOne2k og 1 annen
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men trenger du virkelig en 10cm betongplate?
Holder det ikke med eps-sement og avrettingsmasse.
Det er gangbart etter et par døgn.
Jeg har vurdert Eps som siste utvei også. Men samtidig isolerer allerede skumglass tilsvarende 20cm cellplast og 400l Eps koster nok litt. En annen grunn til platen er at jeg i det minste vil ha tank der inne, så minst kanskje 700kg på et område mindre enn 1m2 i hjørnet. Men det er kanskje greit med Eps også da underliggende materiale kan ta mye last? Har aldri støpt med Eps, hvis man armerer det ordentlig, hvordan blir styrken? Skal man armere en ekstra gang i flyten også kanskje?

Om du ikke skal ha noe tettesjikt så trenger du ikke å gå opp så mye i btg kvalitet. Du kan legge fliser stort sett direkte i et fleksibelt fugemateriale. Den største risikoen du har er krympingen.
Betongen kommer til å tørke ut uansett ettersom du ikke har noe tett sjikt, bare langsommere.

• Liker
guggen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Om du ikke skal ha noe tettesjikt så trenger du ikke gå opp så mye i betongkvalitet. Du kan legge fliser omtrent direkte i en fleksibel flislim. Den største risikoen du har er krympingen.
Betongen kommer til å tørke ut uansett siden du ikke har noe tett lag, bare langsommere
Takk.
Så hvis jeg støper med minimalt med vann og bruker for eksempel Weber grov betong på sekk, som ser ut til å være en av de bedre, så bør det kanskje fungere. 4 uker er nok ikke noe problem, jeg vil jo at det skal ha herdet så mye som mulig også, jeg har ganske mye annet å fikse med i dette prosjektet, men så vil jeg gjerne gjøre ferdig og fikse alt i rommet.
Noen som har en anbefaling på en suveren fleksibel flislim?

Beste svar

Ardex s48

• Liker
guggen
  • Laddar…
Takk for alle svar. Eps har ikke mkt til bæreevne for et fyrrom med mkt høye punktlaster, så det får bli vanlig betong av bedre kvalitet og minimalt med vann ved blanding, tørke ut 1 måned så klinker med ardex s48.

Da får man vel tilbakemelde.
Det ble en 10 cm plate av Weber grovbetong.
Jeg lagde fall direkte i betongen.
Etter ca 6 uker la jeg fliser med ardex s48, litt kinkig/krema flislim hvis man ikke er vant, men det ble ok.
Nå etter snart 4 måneder ser det like bra ut som da det ble gjort.

• Liker
nino
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.