Jeg er i ferd med å legge inn vannbåren gulvvarme i noen rom i huset. På et par steder kommer jeg til å måtte trekke tilførselen til og fra fordelerkapet i beskyttelsesrør. Kan man bruke fleksibel slange for elektrisitet til dette? Hva er forskjellen på LK 25mm tomslange sammenlignet med 25mm beskyttelsesslange til elektrisitet? Det sistnevnte er jo lettere å få tak i.

Før noen påpeker det, jeg trenger altså ikke legge beskyttelsesslange for å fange opp vannlekkasje. Det er kun for å kunne trekke om gulvvarmeslangen om det skulle være nødvendig.
 
P
VVS slangen er stivere og av bedre kvalitet, elslange bøyer seg samt ikke er like stiv i seg..
 
Så kan det være. Men når jeg kjenner på begge variantene, merker jeg ingen åpenbar forskjell i kvalitet.
 
Den absolutt beste flexslangen for el som er godkjent for innstøping nærmer seg i egenskaper de beskyttelsesrørene man har for gulvvarmesløyfer mellom sløyfens endepunkter og fordeleren. Problemet er imidlertid at det ofte finnes utrolig dårlige flexslanger for el som vil kinke, gå av, kinke osv. Hvis man kan føle på slangen i handelen og sile bort søpla, så absolutt.

For kortere strekninger uten alt for mange bøyer ville jeg ikke vært bekymret for å bruke slik slange. Som vanlig får man risikominimere og sørge for at man både skyver og trekker med passende trekkfjær og at gulvvarmeslangens ende får en passende avrundet hette.
 
Jeg ville ikke nøle med å bruke elslange i slike tilfeller.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.