3.492 lest ·
6 svar
3k lest
6 svar
Beskytte treverk mot fukt ved hjelp av brenning
Jeg tenkte å bygge noen dyrkingskasser (tilsvarende pallekarmer, men større) for et dyrkingsprosjekt neste år. Siden jeg har tenkt å dyrke mat i kassene vil jeg ikke bruke trykkimpregnert treverk, og kom da på tanken å svi litt på plankene i stedet. Tidligere pleide man å svi den ene enden på stolpene som man bygde gjerder med, for at de skulle holde lenger. Hva skjer med treet når man svir på det? Er det verdt å teste ideen? Har dessverre ikke gassbrenner, men kanskje varmluftpistolen min er nok.
Hur gick det? ☺️J Jored skrev:Jag tänkte bygga några odlingslådor (motsvarande pallkragar, fast större) inför ett odlingsprojekt nästa år. Eftersom jag har tänkt odla mat i lådorna vill jag inte använda tryckimpregnerat virke, och kom då på tanken att elda lite på brädorna istället? Förr i tiden brukade man elda på ena änden på stolparna som man byggde gärdesgård med, för att dom skulle hålla längre. Vad händer med trä när man eldar på det? Är det värt att testa idén? Har tyvärr ingen gasolbrännare, men min varmluftspistol kanske räcker.
I den siste episoden av mdndelsmsns gård brant de ytterpanel til en badstue.
3 bord ble bundet sammen i form av en trekant.
Pakken ble lent mot et stativ slik at vinkelen ble ~45 grader.
Et bål ble tent nederst, usikkert på hvordan det ble gjort.
Pakken fungerte som en skorstein og bålet skjøt etter hvert ut øverst.
Etter x minutter ble pakken veltet, åpnet og bålet slukket med vann.
3 bord ble bundet sammen i form av en trekant.
Pakken ble lent mot et stativ slik at vinkelen ble ~45 grader.
Et bål ble tent nederst, usikkert på hvordan det ble gjort.
Pakken fungerte som en skorstein og bålet skjøt etter hvert ut øverst.
Etter x minutter ble pakken veltet, åpnet og bålet slukket med vann.
For anvendelsen av å beskytte mot råte i en plantekasse er det helt meningsløst å brenne treverket på overflaten.
Også meningsløst å unngå trykkimpregnert trevirke. I hvert fall hvis du kjøper fra norsk byggevarehandel, det inneholder ingen spesielt farlige stoffer, og det lille som frigis og tas opp er ufarlig.
Men, klart, jeg ville ikke dyrket i tilfeldige gamle pallkrager eller brukt gamle sviller eller lignende.
Også meningsløst å unngå trykkimpregnert trevirke. I hvert fall hvis du kjøper fra norsk byggevarehandel, det inneholder ingen spesielt farlige stoffer, og det lille som frigis og tas opp er ufarlig.
Men, klart, jeg ville ikke dyrket i tilfeldige gamle pallkrager eller brukt gamle sviller eller lignende.
Sist redigert:
Hvorfor er det meningsløst? Bør vel øke holdbarheten betydelig?H hapazard skrev:Men for anvendelsen å beskytte mot råte i en dyrkningskasse er det helt meningsløst å brenne treet på overflaten.
Også meningsløst å unngå trykkimpregnert trevirke. I hvert fall om du kjøper på norsk byggevarehandel, det inneholder ingen spesielt farlige stoffer og det lille som slippes og tas opp er ufarlig.
Men, klart, jeg ville ikke dyrket i tilfeldige gamle pallkrager eller bruke gamle sviller eller lignende.
Klikk her for å svare