Hei, jeg gjør et forsøk på å lage mitt første innlegg her, for jeg er i behov av litt proffhjelp. Jeg holder på å bygge ut huset litt og tenkte å åpne en gammel yttervegg på mitt gamle hus for å få en større stue. Da må jeg bære av overetasjen med en bjelke i stedet. Det vil bli en spennvidde på 4290mm i "gluggen" mellom den nye og gamle delen. Jeg prøver å sende med et bilde, der den gule delen skal vise hvor den skal være. (Ikke noen Picasso heller :)). men her tar min kunnskap om beregninger og belastninger og sånt slutt. Så nå håper jeg på noen dyktige mennesker som kan hjelpe meg med hvilken type bjelke jeg trenger å bruke for dette. Takk på forhånd.

• Rødt trehus med markert åpning for planlagt utvidelse i blått og gult. Terrasse i forgrunnen med blå blomsterkrukker.
Det er en relativt lang avveksling som kan føre til betydelige punktlaster som kanskje ikke grunnlaget tåler. Jeg vil foreslå å ta kontakt med en konstruktør som kan gjøre beregningene for deg. Da har du også en beskyttelse hvis noe skulle gå litt feil.

Takk for raskt svar, det er såklart en risiko at det er for spinkelt grunnlag for dette. Den nye delen er derimot frittbærende så den vil ikke legge noen last på dette, og jeg tror også at jeg kan fordele lasten fra den gamle delen på den nye. Det var så jeg tenkte iallfall. :) Det er direkte på fjell, så det er mer om man får trekke sammen spennvidden litt også, men akkurat om det er en hel bjelke man skal bruke.

• En mur av betongblokker ved siden av en husvegg. Noen metallrør stikker opp fra muren. Byggeplass med uferdig struktur.
Det kreves vel byggetillatelse der styrkeberegningene redegjøres for, så du må nok involvere en konstruktør?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.