Hei på dere

holder på med et uvanlig bygge (eller ja forbereder for det støper en pilar)

Jeg skal bygge en 8 kantet vedbod (modell lysthus) så langt ingenting merkelig.

Men vil bare ha en pilar i midten Ø700mm og deretter et betonglokk faststøpt oppå dette. Ø1600mm men jeg skulle nå ønske å vite hvilken den største diameteren er som jeg kan legge 2"8 på denne (som en stjerne) og deretter ha stolper i ytre ende.

jeg jobber med konstruksjon så jeg har tegnet opp det hele i cad og konstatert at med en Ø3500 diameter på vedboden klarer jeg meg med en stålbjelke som er 120x40x2 MEN jeg skulle ønske å ha 4m totalt, altså 1,2m uten støtte og bytte ut stålet mot 2"8 alternativt 2"9.

Angående festingen i midten så er det ikke noe problem, det har jeg løst uten spørsmålet er nettopp om det fungerer med 1,2m i overheng.

Bor i snøsone 2,5.

Skal legge ved noen bilder fra 3d cadden bare jeg finner filen, kjør på med forslag.

Takk på forhånd.

Hei Ejansson! Høres ut som en snurrende vindmølle. Det vanskeligste er nok stabiliteten i sidelengs. De gamle vindmøllene hadde lange stag på bakkenivå. Nå er selvfølgelig en vedbod mye mindre vindfang. Men den kan bli skjevt belastet etter hvert som du fyller på og tar ut ved. Med vennlig hilsen, PerOF

Hei PerOF.
Takk for tipset, dog er vindfanget på denne ikke spesielt stort så stabilitet i sideveis ser jeg ikke som noe problem i det hele tatt faktisk, spørsmålet er bare om jeg kan bygge uten midtstolpe..

Så i går kveld tok jeg meg i kragen og satte meg og fikset beregningen. 90cm overheng resulterte det i (ved 2"8) om noen er interessert, da kalkulert i overkant og med en sikkerhetsfaktor på 1,15, gjorde en FEM beregning på det hele så nå er det bare å se om det blir snekring på det i år eller neste år...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.