Hei!

Har litt funderinger på å rive en bærende vegg i garasjen og erstatte med en stålbjelke, er det noen som vet om det finnes et program liknende moelvens limtreberegninger men for stålbjelke?

Grunnen til at jeg vil ha stålbjelke er for å spare takhøyde.

Mvh

Flere enn hundre har lest spørsmålet, men ingen har svart, altså finnes det nok ikke noe tilsvarende lett tilgjengelig program for stålbjelker. Hvis du gir inndata som laster og spennvidder så kanskje noen her kan regne ut en bjelkedimensjon som duger.

Tror ikke at det finnes noen "billige" programvarer. Men hvis du kjenner til lastene og angrepspunktene, bør det ikke ta spesielt lang tid å beregne fram en passende dimensjon. Kanskje du burde lage en skisse og legge den opp her? Vanskelig å komme med konkrete forslag siden jeg ikke har noen anelse om hvordan det ser ut.

Et alternativ som trolig er billigere er å legge flere trebjelker parallelt med hverandre? Dette bygger selvfølgelig på bredden, men du sparer takhøyde. Dette blir selvfølgelig problematisk hvis det er lange spenn vi snakker om.

Fra formelen for treghetsmoment, I=(BxH^3)/12, får vi et forhold mellom tverrsnittsbredde og tverrsnittshøyde. Her kan det lett leses av at høyden på en bjelke har 3 ganger så stor innvirkning som bredden når det kommer til å ta opp momentlast.

Håper det løser seg for deg!

Sist redigert:
Skogiz skrev:
Fra formelen for treghetsmoment, I=(BxH^3)/12, får vi et forhold mellom tverrsnittsbredde og tverrsnitthøyde. Her kan det enkelt avleses at høyden på en bjelke har 3 ganger så stor innvirkning som bredden, når det kommer til å ta opp momentlast.
Den der lille pilen etter H i formelen betyr opphøyet til 3, dvs tredje potens.
Altså gir en fordoblet høyde 8 ganger høyere treghetsmoment, 25% høyere høyde nesten fordobler treghetsmomentet.

anaitis skrev:
Den der lille pilen etter H i formelen betyr opphøyd i 3, dvs tredje potens. Altså gir en fordoblet høyde 8 ganger høyere treghetsmoment, 25% høyere høyde nesten fordobler treghetsmomentet.
Du har selvsagt helt rett Anaitis. Jeg var litt for rask i går.

Tenk på at beregningsmodeller for stålbjelke ofte bygger på at man dimensjonerer for fasthet.
I en stålkonstruksjon spiller det ofte mindre rolle om det svikter en del.

Limtrebjelker dimensjoneres for nedbøyning om jeg husker riktig.
Ingen vil ha et tak som holder med god margin men som henger ned på midten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.