Jeg planlegger å fjerne en bærende vegg i andre etasje og erstatte med en HEA-bjelke. Kommunen vil se en konstruksjonstegning og beregning for "endret belastning på bærende vegg". Spørsmålet er hvordan jeg går fram.
Huset er et rekkehus i lettbetong samt pulttak med takpappbelegg bygget i 1968.
.
Finnes det ikke ferdige tabellverdier for dette hvis man kjenner til takets egenbelastning samt legger til snøsonens verdi? En HEA 200 burde jo være tilstrekkelig for dette.
Må komme tilbake før 17. juni for å unngå å bli belastet for ufullstendig søknad.
Når jeg erstattet to garasjeporter med en over dobbel spennvidde, brukte jeg beregninger i henhold til elementærtilfeller for utbredt last for å både beregne nedbøyningen og for å se at den ikke overskred strekkgrensen.
Her er en lenke til en veldig pedagogisk video, men det kan kanskje likevel være lurt å engasjere en ingeniør ved usikkerhet.
Lasten per meter på den tenkte bjelken avhenger av husets geometri, takkonstruksjon, snølastens grunnverdi og takets form. Vet man det samt spennvidden, er det lett å regne ut hvilken dimensjon på bjelken som trengs. Hvordan vet du at en HEA 200 burde være tilstrekkelig?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.