Takk skal dere ha, både Granngubben og Locke, nå føler jeg meg iallfall litt klokere.

Locke skrev:
Man kan jo ta hånd om en del av momentet ute ved opplaget også.
Bra idé! Jeg kjørte en liten FE-beregning på en ramme med HEB120 i både bjelke og søyle, (momentstive hjørner, translasjonslåste søyleføtter). Ved 2,6 kN/m last på bjelken bøyer den ned ca 7 mm, se vedlagt deformasjonsbilde. (Beregningmodellen er en halmodell pga symmetri, derfor vises bare halve rammen.)

Viktige forutsetninger er at hjørnene er momentstive, (f.eks. sveiset), og at søylefundamentene kan bære både vertikal og horisontal last.

Dette føles som riktig måte å gjøre konstruksjonen med gitte forutsetninger på bjelkehøyde og spennvidde.

Granngubben skrev:
Viktige forutsetninger er at hjørnene er momentstive, (f.eks. sveiset), og at pelarfundamentene kan bære både vertikal og horisontal last.
Om pelarfundamentene ikke kan bære horisontal last vil pelarføttene forskyves 22 mm til siden og bjelken bøye ned 15 mm, se vedlagt deformasjonsbilde.

Bjelken bøyer da ut som en fritt opplagt bjelke og utbøyingen kan sammenlignes med den analytisk beregnede:
delta = 5qL4/384EI = 5*2,6*5350**4/384*210000*8,64E6 = 15 mm

Merknader:
  • Da jeg ikke kjenner til takhøyden har jeg regnet med en gjettet pelarlengde på drøyt 2 m. Resultatene blir selvfølgelig annerledes om du har f.eks. 1 m eller 7 m takhøyde.
  • Om uterommet er koblet til en bygning og det kan bli snølomme eller snøras etc., kan lastene bli mye høyere enn hva jeg har regnet med.
  • Om det er vanskelig å ordne pelarfundamentene for horisontal last, kan et alternativ være å forbinde pelarføttene med et stag, (f.eks. flatjern 50x4 i/på gulvet).
Lykke til!
Fortell gjerne hvordan det ble.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.