Holder på og planlegger en utbygging på 49m² boareal (garasje i kjelleretasjen). Nå har jeg en H-bjelke på 200mm liggende som jeg har tenkt å bruke som bærende i garasjetaket. Spennet på bjelken blir ca. 6,8m... Vil helst ikke ha noen støttepillar (blir i veien dobbeltgarasje). Spørsmålet er om den er tilstrekkelig for alle belastninger eller om jeg trenger 2 stk. H-bjelker på 200mm når spennet blir såpass langt? Takvinkel 27 grader. Takhøyde garasje 2,2m. Takhøyde boareal 2,5m. Garasje yttervegger mål L.7,3m B.7,4m som består av sementstein. Takk for svar.
Har selv samme problem med garasjebygging med overetasje 7x10 m. Skal ha en knapt 7m lang h-bjelke og vil slippe støttepillarer i garasjen. Vet ikke hvordan jeg skal løse dette.?
Jeg tror at bjelken kan bøye seg, svikte, av sin egenvekt 1-2cm uten søyle. Må sjekke dette.
Jeg tror at bjelken kan bøye seg, svikte, av sin egenvekt 1-2cm uten søyle. Må sjekke dette.
Du skriver ingenting om det er en HE-A, HE-B eller HE-M-bjelke. Eller kanskje til og med en INP eller IPE?
Det er mer enn høyden som er av betydning for bæreevnen. Flensbredde og flenstykkelse er av minst like stor betydning. Og skulle bjelken være for spinkel, går det an å sveise på en plj. både over- og underkant for å øke bæreevnen og redusere slankheten = nedbøyningen.
Mål opp bjelken litt bedre og kom igjen, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg/dere.
__________________
Byggaren
Det er mer enn høyden som er av betydning for bæreevnen. Flensbredde og flenstykkelse er av minst like stor betydning. Og skulle bjelken være for spinkel, går det an å sveise på en plj. både over- og underkant for å øke bæreevnen og redusere slankheten = nedbøyningen.
Mål opp bjelken litt bedre og kom igjen, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg/dere.
__________________
Byggaren
Bjelken kommer til å være 6530mm lang.
Et annet alternativ er å bygge med kerto bjelke fra moelven. 6,5m lange bjelker med cc60 skal 45x360bjelke være nok for å få stabilt gulv, om man lime skruer en sponplate oppå. Kertobjelken koster 173kr/m +mva. Med dette alternativet trengs ingen støtter, ulempen kan være at bjelkelaget blir tykkere enn med metallbjelke, samt konstruksjonen blir dyrere enn metallbjelke. Skriver metallbjelke for jeg vet ikke forskjellen mellom stål og jern.
Det blir spennende å se hva du kommer frem til Byggaren.
Et annet alternativ er å bygge med kerto bjelke fra moelven. 6,5m lange bjelker med cc60 skal 45x360bjelke være nok for å få stabilt gulv, om man lime skruer en sponplate oppå. Kertobjelken koster 173kr/m +mva. Med dette alternativet trengs ingen støtter, ulempen kan være at bjelkelaget blir tykkere enn med metallbjelke, samt konstruksjonen blir dyrere enn metallbjelke. Skriver metallbjelke for jeg vet ikke forskjellen mellom stål og jern.
Det blir spennende å se hva du kommer frem til Byggaren.
Fant en prisliste på stålbjelker. Finnes et stykke ned på denne lenken:
http://www.begroup.se/Application/Admin/Article/showImage.asp?DocumentId={CF46B043-12EB-4CF4-A865-5F5EE3EB6704}
http://www.begroup.se/Application/Admin/Article/showImage.asp?DocumentId={CF46B043-12EB-4CF4-A865-5F5EE3EB6704}
Ja det kan bli hva som helst med dette ene utgangsdataper hammare skrev:Bjelken kommer til å være 6530mm lang.
Et annet alternativ er å bygge med Kerto bjelke fra Moelven. 6,5m lange bjelker med cc60 skal 45x360 bjelke rekke for å få stabilt gulv, om man limskrur en sponplate oppå. Kertobjelken koster 173kr/m +moms. Med dette alternativet trengs ingen støtter, ulempen kan være at bjelkelaget blir tykkere enn med metallbjelke, samt at konstruksjonen blir dyrere enn metallbjelke. Skriver metallbjelke for jeg vet ikke forskjellen mellom stål og jern.
Det blir spennende å se hva du kommer frem til Byggaren.
Mitt svar var egentlig ment til tokri som hadde en bef. bjelke som han tenkte bruke. Nærmest hva bjelken skulle tåle i bæreevne.
Du spør om dimensjon for spv. 6,53 m og så da? Hvor stor lastflate skal ned på denne bjelken og hvor mye/kvm? Dvs. hvor bredt er det tvers fra bjelkens lengderetning til nærmeste vegg p.b.s. og hvor mange kilo/kvm hadde du tenkt deg å belaste den flaten med eller rettere sagt: hva er det for et rom? Bolig? Annet?
Forskjellen mellom jern og stål kan du lese om på denne lenken:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stål
Metall er noe helt annet. Nærmest kobber, messing og andre legeringer. Gull og sølv regnes som edelmetall.
____________________
Byggaren
Klikk her for å svare