Jeg skal bytte lockplanketaket på låven pga råte og kommer til å smelle inn nye 25x170 planker. De gamle plankene var i alle mulige bredder..

Spørsmålet er hvor mye overlapp jeg skal ha på bunnplankene når jeg legger det nye taket. Det er ingenting å gå etter ved å se på det gamle taket da det var litt hulter til bulter...

Gjerrigheten taler jo for å ha så stort mellomrom mellom bunnplankene som mulig, men funksjonen går så klart foran! Det blir jo et sterkere undertak jo tettere plankene ligger. Oppe på disse vil jeg sette en oljeherdet board, strø og bærelekt og plater. Avstanden mellom takstolene er 300cm og avstanden mellom tverrgående bjelker (takfot, to på midten og møne) er 160cm

Spiller dette noen rolle tro?

Diagram som viser en takkonstruksjon med bjelker, taklister og overlappende 25x170 mm planker. Tekst angir dimensjoner og avstander i millimeter og centimeter.

Hvorfor ikke bare ha råspont om du skal ha plåt så?

Som jeg legger fra takfot til møne mener du?? ville jo ikke se så fint ut fra innsiden:) Det er jo en gammel låve og jeg vil gjenoppbygge taket på samme måte...så når som på teglet da...

Men om det er ok å legge ru-spont på denne måten så antar jeg at jeg kan legge mine lokkebord ganske glissent. Typ 10cm mellom bunnbordene og la lokkebordene overlappe 3.5cm på hver bord

Originaltilstand er sannsynligvis bare plankene, ikke teglstein ;)

Ettersom plankene dine bare vil være for estetikkens skyld, kan du godt gjøre som du har tenkt deg.

Jeg hadde slikt tak på en del av mitt for-forrige hus, det var en fiskerhytte fra 1800-tallet.

I kanten på underbord var det høvlet trå spor på hver side. Som en halvsirkel med diameter som en blyant. Dette for å lede ned vann som kunne ha lekket inn.

Se nøye på taket ditt og se om det ikke finnes noe lignende!

Overlappen mellom under- og overlappen var ca 30 mm vil jeg huske. Og du burde kunne se hvordan det er lagt på ditt gamle tak.

Og med et lett platetak er jo belastningen ikke så stor (om det ikke er veldig mye snø).

PS Det heter altså skurtak :) https://www.byggahus.se/forum/tak-v...-under-eternittak.html?perpage=15#post1589156

Sist redigert:
Ahh det vs da jeg hadde på huset når jeg byttet tak i sommer... Så bør jeg altså frese ned et lite spor på samme måte da... Tenkte iof legge massonite under plåten men det skader kanskje ikke

Nja, med masonitt over er det jo unødvendig.
Om du ikke tenker å bygge et museum da selvfølgelig :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.