F fribygg skrev:
Har du skriftlig dokumentasjon på det fra den som skal godkjenne installasjonen? Hvis ikke må du nok sette opp ovnen på nytt..
Jo, de berørte personer og myndigheter er nok underrettet, så det er ingenting du trenger å bekymre deg overhodet om, dette har fortsatt ingenting med beregning av bjelke å gjøre…

Det er jo ikke vanskeligere enn å beregne største bøyespenning som største moment delt på bøyeresistansen. I dette tilfellet blir det M=2500*900 Nmm og bøyeresistansen rundt Z =13800mm3 (tabellverdi) da får man en største spenning på 163 MPa. om det er en 235 materiale så er det litt for liten sikkerhet. For Løftebjelker vil man ha en faktor to mot plastisk deformasjon. Jeg hadde ikke løftet med hjelp av den bjelken. Hvis man i stedet bøyer rundt Y er ikke spenningene i bjelken noe problem, men man bør regne på knekking. Det gjør ikke jeg til daglig så det har jeg ingen kontroll på hvordan man litt raskt gjør det.

• Liker
cpalm og 2 andre
  • Laddar…
B Byggare och renoverare skrev:
Jo berørte personer og myndigheter er nok underrettet så det er ingenting du trenger å bekymre deg overhodet om, dette har fortsatt ingenting med beregning av bjelke å gjøre…
Du har altså ikke skriftlig på det om jeg forstår deg rett?

Over z-aksen, tenker at den blir ustabil ellers eller er du av annen oppfatning?
Nå har ikke jeg mine gamle formelsamlinger i nærheten men det ser ut til å bli 5 mm nedbøyning hvis den ligger på den måten. Så det skal være OK.

F fribygg skrev:
Du har altså ikke skriftlig på det om jeg forstår deg rett?
Finnes skriftlig per mail hvis det roer din uro, vil du jeg skal sende det til deg for granskning? Er på finsk dog…

K Kane skrev:
Nå har ikke jeg mine gamle formelsamlinger i nærheten, men det ser ut til å bli 5 mm nedbøyning om den ligger på den måten. Så det skal være OK.
Tusen takk for et vettig svar, virker som det er vanskelig på dette forumet disse dager.

Finns skriftligt per mail ifall det lugnar din oro, vill du jag ska sända det åt dig för granskning? Är på finska dock…
Skal løftet og flyttingen skje i Finland vet jeg ikke hvilke regler som gjelder, her i Sverige må du alt sette om ovnen og la feieren trykkteste og godkjenne installasjonen før du tar den i bruk etter å ha flyttet den.

Løfter, flytter og reparerer hus om dagene så løftet er ikke noe problem, vendte meg til dette forumet for å få en beregning på en bjelke som jeg allerede innehar og vil løfte/heng opp 500kg i på midten av 2m dvs 1m. Gubbgissningar og fornærmelser bes unngås.
Tusen takk for et vettugt svar, virker som det er vanskelig på dette forumet disse dager.
Alltid vanskelig å få et svar man vil ha ;) Jeg holder fortsatt ved at om det ikke er S355 stålkvalitet i din bjelke så kan du få problemer. Men det kanskje går å stive opp den med noe annet...

K Kane skrev:
Nå har ikke jeg mine gamle formelsamlinger i nærheten men det ser ut til å bli 5 mm nedbøyning om den ligger på den måten. Så det skal være OK.
Om det er en bjelke som man bruker midlertidig for f.eks. en løft er jo nedbøyning et kriterium som er spesielt viktig, såfremt deformasjonen ikke er så stor at den gir andre negative effekter. Det viktigste er jo at vi ikke får noen kollaps av tverrsnittet og det første kravet er at vi har god sikkerhet mot plastisk deformasjon. Men for mange tverrsnitt er der også stabilitetskrav som skal kontrolleres. Så jeg hadde ikke brukt bjelken på den måten. Jeg synes ikke at man skal gi slipp på sikkerhetsfaktoren, det finnes sikkert usikkerheter av viken.

F fribygg skrev:
Skal løftet og forflytningen skje i Finland vet jeg ikke hvilke regler som gjelder, her i Sverige må du uansett sette inn ovnen på nytt og la feieren trykkteste og godkjenne installasjonen før du tar den i bruk etter å ha flyttet den.
Jo det kan jeg nok tenke meg. Hvor finner man kilde på reglene om at man må installere om ovnen etter flytting i Sverige? Har du spesifikt stilt det spørsmålet til myndighetene? Vil gjerne se det skriftlig.

Jo det kan jeg alt tenke meg. Hvor finner man kilde på reglene på at man må sette opp ovnen etter flytting i Sverige? Har du spesifikt stilt det spørsmålet til myndighetene? Vil gjerne se det skriftlig.
Du bør nok sjekke med Boverket hvilke regler som gjelder for nyinstallerte gamle ildsteder, jeg vet ikke hva som gjelder din ovn og om den i det hele tatt kan bli godkjent for fyring.

Z zbynio skrev:
Alltid vanskelig å få et svar man vil ;) Jeg holder fortsatt ved at om det ikke er S355 stålklasse i din bjelke så kan du få problem. Men det kanskje går å stive opp den med noe annet...
Har ikke noe problem med å få et negativt svar, men jeg vil at man holder seg til emnet, kan prøve å sjekke kvaliteten på bjelken, kan muligens få fram det med litt forskning.

F fribygg skrev:
Du må nok sjekke med Boverket hvilke regler som gjelder for nyinstallerte gamle ildsteder, jeg vet ikke hva som gjelder din ovn og om den overhodet vil kunne godkjennes for fyring
Så du antok altså hva gjelder min ovn

Har du spesifikt stilt det spørsmålet til myndighetene?
Jeg forstår ikke hva du mener.

Så du seksjonerte da altså når det gjelder min ovn
Sjekk boverket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.