Renovator
· 26 innlegg
Renovator
· 26 innlegg
Jo er ikke mulig å spørre, liggende blir den brukt og spørsmålet er egentlig om den tåler å løftes 500kg i.
Ojojoj! Hvem klarer å løfte det? Men seriøst, så kan den bøye seg hvis det ikke er 355 stål og man løfter i endene. Kan man løfte 60cm fra midten, burde den klare seg selv med 235. Men da snakker vi ikke om noen dynamiske laster. Er det ikke bare å teste ellers?
Renovator
· 26 innlegg
Løfter, flytter og reparerer hus om dagene så løftet er ikke noe problem, vendte meg til dette forumet for å få en beregning på en bjelke som jeg allerede innehar og vil løfte/henge opp 500 kg i på midten av 2m dvs 1m. Gubbgissninger og fornedrelser frabes.Z zbynio skrev:Ojojoj! Hvem klarer å løfte det? Men seriøst så kan den bøye seg om det ikke er 355 stål og man løfter i endene. Kan man løfte 60cm fra midten, burde den klare seg selv med 235. Men da snakker vi ikke om noen dynamiske laster. Er det ikke bare å teste ellers?
Z zbynio skrev:
Hva har du for krav? Skal det være sikkert? Hvor sikkert? Hvordan løfter du? Skal du kunne føle deg trygg i tilsvarende hvis noe går galt? Eller skal du gjøre et løft av noe ufølsomt i privat regi der løftet gir ingen risiko for personskade eller større materialskade?
Skal du ha et "papir" på at dette duger så skal du kjøpe en tjeneste, det kommer til å bli svindyrt. Fulkvarianten er å søke på typen beam deflection calculator og legge inn dine opplysninger, du vil nok (gjetning) holde nedbøyningen under kanskje 1:500 eller 1:1000. Egentlig skal flere tester gjøres, men hvis nedbøyningen er så lav bør du ha en ganske mild spenningssituasjon, men dette må du gjøre på egen risiko, jeg tar intet som helst ansvar for det.
Best og mest seriøst er å finne en riktig klassifisert løfteåk dette.
Skal du ha et "papir" på at dette duger så skal du kjøpe en tjeneste, det kommer til å bli svindyrt. Fulkvarianten er å søke på typen beam deflection calculator og legge inn dine opplysninger, du vil nok (gjetning) holde nedbøyningen under kanskje 1:500 eller 1:1000. Egentlig skal flere tester gjøres, men hvis nedbøyningen er så lav bør du ha en ganske mild spenningssituasjon, men dette må du gjøre på egen risiko, jeg tar intet som helst ansvar for det.
Best og mest seriøst er å finne en riktig klassifisert løfteåk dette.
I så fall vet du vel erfaringsmessig om det fungerer?B Byggare och renoverare skrev:
Selv vet jeg at man kan løfte en hel elg i to sammenspikrede 2*8 med 4 meter mellom påleggpunktene og ville derfor ikke nøle med å sette kjettingtaljen i en slynge rundt din bjelke og løfte 500 kg.
Renovator
· 26 innlegg
Det handler om en kakkelovn ca 140cm høy som skal fires ned fra etasje 2 til etasje 1, og derfor vil jeg være 100% sikker på at det holder da jeg bare har en sjanse.F fribygg skrev:
Renovator
· 26 innlegg
Krav er selvfølgelig at ingen skader seg og at ingenting går i stykker. Løfter med kjedetalje og det er i mitt private hus, så på mitt eget ansvar og risiko.Den ofrivillige klåparen skrev:Hva har du for krav? Skal det være sikkert? Hvor sikkert? Hvordan løfter du? Skal du kunne føle deg trygg i tingen om noe går galt? Eller skal du gjøre et løft av noe ufølsomt i privat regi der løftet gir ingen risiko for personskade eller større material skade?
Skal du ha et "papir" på at dette duger så skal du kjøpe en tjeneste, kommer til å bli pissdyrt. Fulvarianten er å søke på typ beam deflection calculator og taste inn dine opplysninger, du vil nok (killgissning) holde nedbøyningen under kanskje 1:500 eller 1:1000. Egentlig skal flere kontroller gjøres men om nedbøyningen er så lav bør du ha en ganske snill spenningstilstand, men dette får du gjøre på egen risk, jeg tar intet som helst ansvar for det.
Best og mest seriøst er å finne en riktig klassifisert løftestang til dette.
Renovator
· 26 innlegg
Bare til dekorasjon? Om du skal flytte en kakkelovn må den jo uansett settes opp igjen og trykktestes før du får fyre i den.B Byggare och renoverare skrev:
Renovator
· 26 innlegg
Renovator
· 26 innlegg