hlph hlph skrev:
Om det er en bjelke som man bruker midlertidig for f.eks. et løft er jo nedbøyning et kriterium som er spesielt viktig, såfremt deformasjonen ikke er så stor at den gir andre negative effekter. Det viktigste er at vi ikke får noen kollaps av tverrsnittet og det første kravet er at vi har god sikkerhet mot plastisk deformasjon. Men for mange tverrsnitt er det også stabilitetskrav som skal kontrolleres. Så jeg hadde ikke brukt bjelken på den måten. Jeg synes ikke man skal fire på sikkerhetsfaktoren, det finnes sikkert usikkerheter av viken.
Blir nok tydeligvis å skaffe en kraftigere bjelke.

P
Jeg stiller meg i rekken av dem som ikke har løftet med denne bjelken. Har hlph regnet riktig, er det altfor høy spenning. Når jeg har regnet løfteinnretning, har vi beregnet på 3-5 ganger merkevekten mot flyt, i tillegg buklinganalyser, krav på største nedbøyning, i noen tilfeller også egenfrekvens. Har Kane regnet riktig er min oppfatning at også nedbøyningen er for stor.

De økonomiske konsekvensene er store hvis det blir feil her. Kanskje står noen og styrer lasten slik at det også foreligger risiko for personskade. Selv om din bjelke nok fungerer til formålet, er nok ikke bra nok. Finn et klassifisert løfteåk!

• Liker
spikplanka
  • Laddar…
Den ofrivillige klåparen skrev:
Jeg stiller meg i rekken av dem som ikke har løftet med denne bjelken. Har hlph regnet riktig er det altfor høy spenning. Når jeg har regnet løfteverktøy har vi regnet på 3-5 ganger merkevekten mot flyt, i tillegg til knekkingsanalyser, krav på største nedbøyning, i noen tilfeller også egenmoder. Har Kane regnet riktig er min oppfatning at også nedbøyningen er for stor.

De økonomiske konsekvensene er store om det blir feil her. Kanskje står noen og styrer lasten så det også foreligger risiko for personskade. Selv om din bjelke sikkert fungerer for formålet så er det nok ikke bra nok. Søk opp en klassifisert løfteåk!
Yes så får det bli, klassifisert løfteåk finnes så det blir å skaffe en betydelig kraftigere bjelke.

• Liker
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
Et firkantrør i stål, 80x80x3,6 eller større burde funke, om det gjelder 500 kg og 1,8 m spennvidde.

P
G Granngubben skrev:
Et firkantrør i stål, 80x80x3,6 eller større burde funke, om det gjelder 500 kg og 1,8 m spennvidde.
Blir veldig høy spenning også i det tverrsnittet.

Den ofrivillige klåparen skrev:
Blir veldig høy spenning også i det tverrsnittet.
Jaså, jeg synes ikke 85 MPa er en veldig høy spenning, det er ingen risiko for vipping eller noe annet ustabilitetsfenomen i et firkantrør.

G Granngubben skrev:
Jaså, jeg synes ikke 85 MPa er en veldig høy spenning, det er ingen risiko for vipping eller noe annet ustabilitetsfenomen i et firkantrør.
Det burde være tilstrekkelig med margin. For løftebjelker, hvilket man kunne se dette som, trenger man en faktor 2 mot plastisk deformasjon og en faktor 3 mot kollaps. Man trenger ikke ha så store sikkerhetsfaktorer som man har på løfteinnretninger, typ sjakler. Men det er jo viktig at man ikke utsetter for noen lokale ubehageligheter når man fester inn en løfteanordning. Det skal være det som er dimensjonerende.

Om bjelken bøyes så må man passe på at kjeder mm ikke kan gli av..

• Liker
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
P
G Granngubben skrev:
Du har rett, jeg fikk det til det dobbelte først. Man skal ikke regne styrke med mobiltelefon liggende i horisontal stilling. 😂

• Liker
hlph og 1 annen
  • Laddar…
S
K Kane skrev:
Nå har ikke jeg mine gamle formelsamlinger i nærheten men det ser ut til å bli 5 mm nedbøyning om den ligger på den måten. Så det skal være OK.
Litt vel høyt. Har du lasten i z-ledd får du bøyning rundt y-ledd og jeg får da nedbøyningen av punktlasten (på fritt opplagt bjelke) til 0.8 mm og av egenvekten av bjelken 0.02 mm.

EDIT: Så at TS skulle belaste bjelken i y-ledd dvs over z-aksen.

S scorp1on skrev:
EDIT: Såg at TS skulle belaste bjelken i y-led dvs over z-aksen.
Hva får du for beregnede verdier da?

S
hlph hlph skrev:
Det burde være tilstrekkelig med margin. For løftebjelker, hvilket man kunne se dette som, trenger man en faktor 2 mot plastisk deformasjon og en faktor 3 mot kollaps. Man trenger ikke ha så store sikkerhetsfaktorer som man har på løfteredskap, type sjakler. Men det er jo viktig at man ikke får for mange lokale ubehageligheter når man fester inn en løfteinnretning. Det lærer var som er dimensjonerende.
K Kane skrev:
Hva får du for beregnede verdier da?
Drøyt 5 mm såsom som du skrev

Det ble en litt kraftigere bjelke, løftet ble gjort med løftestropper og kjettingtalje. Løftet/nedsenkingen var veldig vellykket og alt gikk som planlagt. Ovnene ble prøvetrykket og godkjent i dag.

• Liker
zbynio og 3 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.