3.750 lest ·
43 svar
4k lest
43 svar
Beregne bjelke
Renovator
· 26 innlegg
Blir nok tydeligvis å skaffe en kraftigere bjelke.hlph skrev:
Om det er en bjelke som man bruker midlertidig for f.eks. et løft er jo nedbøyning et kriterium som er spesielt viktig, såfremt deformasjonen ikke er så stor at den gir andre negative effekter. Det viktigste er at vi ikke får noen kollaps av tverrsnittet og det første kravet er at vi har god sikkerhet mot plastisk deformasjon. Men for mange tverrsnitt er det også stabilitetskrav som skal kontrolleres. Så jeg hadde ikke brukt bjelken på den måten. Jeg synes ikke man skal fire på sikkerhetsfaktoren, det finnes sikkert usikkerheter av viken.
Renovator
· 26 innlegg
Jeg stiller meg i rekken av dem som ikke har løftet med denne bjelken. Har hlph regnet riktig, er det altfor høy spenning. Når jeg har regnet løfteinnretning, har vi beregnet på 3-5 ganger merkevekten mot flyt, i tillegg buklinganalyser, krav på største nedbøyning, i noen tilfeller også egenfrekvens. Har Kane regnet riktig er min oppfatning at også nedbøyningen er for stor.
De økonomiske konsekvensene er store hvis det blir feil her. Kanskje står noen og styrer lasten slik at det også foreligger risiko for personskade. Selv om din bjelke nok fungerer til formålet, er nok ikke bra nok. Finn et klassifisert løfteåk!
De økonomiske konsekvensene er store hvis det blir feil her. Kanskje står noen og styrer lasten slik at det også foreligger risiko for personskade. Selv om din bjelke nok fungerer til formålet, er nok ikke bra nok. Finn et klassifisert løfteåk!
Renovator
· 26 innlegg
Yes så får det bli, klassifisert løfteåk finnes så det blir å skaffe en betydelig kraftigere bjelke.Den ofrivillige klåparen skrev:Jeg stiller meg i rekken av dem som ikke har løftet med denne bjelken. Har hlph regnet riktig er det altfor høy spenning. Når jeg har regnet løfteverktøy har vi regnet på 3-5 ganger merkevekten mot flyt, i tillegg til knekkingsanalyser, krav på største nedbøyning, i noen tilfeller også egenmoder. Har Kane regnet riktig er min oppfatning at også nedbøyningen er for stor.
De økonomiske konsekvensene er store om det blir feil her. Kanskje står noen og styrer lasten så det også foreligger risiko for personskade. Selv om din bjelke sikkert fungerer for formålet så er det nok ikke bra nok. Søk opp en klassifisert løfteåk!
Et firkantrør i stål, 80x80x3,6 eller større burde funke, om det gjelder 500 kg og 1,8 m spennvidde.
Det burde være tilstrekkelig med margin. For løftebjelker, hvilket man kunne se dette som, trenger man en faktor 2 mot plastisk deformasjon og en faktor 3 mot kollaps. Man trenger ikke ha så store sikkerhetsfaktorer som man har på løfteinnretninger, typ sjakler. Men det er jo viktig at man ikke utsetter for noen lokale ubehageligheter når man fester inn en løfteanordning. Det skal være det som er dimensjonerende.G Granngubben skrev:
Om bjelken bøyes så må man passe på at kjeder mm ikke kan gli av..
Litt vel høyt. Har du lasten i z-ledd får du bøyning rundt y-ledd og jeg får da nedbøyningen av punktlasten (på fritt opplagt bjelke) til 0.8 mm og av egenvekten av bjelken 0.02 mm.K Kane skrev:
EDIT: Så at TS skulle belaste bjelken i y-ledd dvs over z-aksen.
hlph skrev:
Det burde være tilstrekkelig med margin. For løftebjelker, hvilket man kunne se dette som, trenger man en faktor 2 mot plastisk deformasjon og en faktor 3 mot kollaps. Man trenger ikke ha så store sikkerhetsfaktorer som man har på løfteredskap, type sjakler. Men det er jo viktig at man ikke får for mange lokale ubehageligheter når man fester inn en løfteinnretning. Det lærer var som er dimensjonerende.
Drøyt 5 mm såsom som du skrevK Kane skrev:
Renovator
· 26 innlegg
Det ble en litt kraftigere bjelke, løftet ble gjort med løftestropper og kjettingtalje. Løftet/nedsenkingen var veldig vellykket og alt gikk som planlagt. Ovnene ble prøvetrykket og godkjent i dag.
Klikk her for å svare