7.130 lest ·
31 svar
7k lest
31 svar
beregne betong, blåst?
hvordan får du platen til 20 om den er 15 cm tykk på den ene enden og 12 på den andre?
jeg trakk bare fra ting for å få vite hvor mye betong jeg ville få igjen for å være sikker på at det ville rekke.. men fikk som kjent 1 m3 for lite...
jeg trakk bare fra ting for å få vite hvor mye betong jeg ville få igjen for å være sikker på at det ville rekke.. men fikk som kjent 1 m3 for lite...
jo jeg forstår hvordan du regnet med da skulle jeg jo få massevis med betong over... og dypeste målet er jo i kantbalken altså 25cmx132m3 = 33m3 men så kan man ikke regne...SBH skrev:
jeg ville ha platen tykkere i portendene der man kjører inn kjøretøy derfor "heller" hele platen
vært veldig nøye... har skrapt med hendene under hver plate for å få dem så bra det går og deretter hoppet på dem... (tror jeg holdt på i 3 dager med å legge ut nederste laget av cellplast)Mattiaz skrev:
makadamet var 16/32 så der kan jo finnes en risiko at cellplasten synker ned en anelse i makadamet men aldri 2 cm!
jeg hadde jo bestilt 1,5 m3 mer enn jeg beregnet, men da manglet det jo altså likevel 1 m3, altså 2,5 m3 mer enn beregnet,SBH skrev:
jeg kan synes det er rimelig å betale for den ekstra kubikken ifølge prisopplysningen jeg har fått når jeg bestilte ca. 1600, men så kom det jo masse avgifter for at de kjørte ut 1 m3 så det ble nesten 5000 for den m3...
At cellplasten skulle komprimere seg føles ikke sannsynlig i det hele tatt. I så fall er det jo makadamunderlaget som har blitt komprimert, men som du sier så høres 2 cm ganske mye ut. Mest sannsynlig er det at de rett og slett har lurt deg på de overblivende kubikkene, det vil dog bli veldig vanskelig å bevise dette. At den siste bilen kostet 5000 kroner føles også litt som åger, avhengig av hvor langt unna du bor. Har du fått en spesifisert faktura?
jo, jeg forstår jo at det blir dyrere, men jeg vil jo hevde at de har kommet med for lite betong...SBH skrev:
en ny beregning worst case scenario:
plate 15 cm x127,8m2 (9x14,2m da kantelementene er 10cm tykke) =19,17m3
kantbjelke 45,6 meter x 0,1*0,2 = 0,912 m3 (kantbjelken ligger en dm inn rundt hele platen)
den ytterste biten, altså vinkelen på L-elementet 46,8meter x0,1x0,1 delt i 2 = 0,232m3
totalt altså 20,314m3 da burde vel for bøvelen 20,5 m3 rekke!!! for så skal massevis regnes bort!
Sist redigert:
jo jeg har fått en spesifisert faktura, det var tillegg etc men det endte opp på mellom 4000-5000 kan sjekke nøyaktig når jeg kommer hjem... men har jeg betalt for 21,5 m3 men bare fått 19 m3 så er det jo svindel!falkn skrev:At celleplasten skulle komprimere seg føles ikke sannsynlig i det hele tatt. I så fall er det jo makadambasen som har blitt komprimert, men som du sier så høres 2 cm ganske mye ut. Mest sannsynlig er det at de rett og slett lurte deg med de overflødige kubikkene, men det vil nok bli veldig vanskelig å bevise dette. At den siste bilen kostet 5000 kroner føles også litt som svindel, avhengig av hvor langt unna du bor. Har du fått en spesifisert faktura?
Jeg synes også det er merkelig. Enten har du gått glipp av noe i din utregning eller så har du rett og slett fått for lite betong.
Jeg har aldri kjøpt betong av bil, men derimot pukk. Betaler man virkelig per kubikk? Vektes ikke bilen før og etter fylling slik at man får vite nøyaktig hvor mange kilo betong de heller i? Eller hvordan vet man (og de) hvor mange kubikk som leveres?
Jeg har aldri kjøpt betong av bil, men derimot pukk. Betaler man virkelig per kubikk? Vektes ikke bilen før og etter fylling slik at man får vite nøyaktig hvor mange kilo betong de heller i? Eller hvordan vet man (og de) hvor mange kubikk som leveres?
Det forekommer at fabrikkene ikke helt har kontroll på oppskriftene, slik at det som datamaskinen veier opp faktisk ikke blir en kubikk. Man kan ha feil på tettheten eller ha endret i oppskriften og klønet det til.
I dette tilfellet er det nok mer sannsynlig at celleplasten har satt seg - ujevnheter og skarpe steiner som holder den oppe presses inn i celleplasten når betongen tynger ned.
Kanskje beregnet du litt knapt.
I dette tilfellet er det nok mer sannsynlig at celleplasten har satt seg - ujevnheter og skarpe steiner som holder den oppe presses inn i celleplasten når betongen tynger ned.
Kanskje beregnet du litt knapt.
Jeg reagerte faktisk på at du kjørte med 16-32 makadam øverst. Trodde det vanlige var at man la på noen centimeter med 3-5 flis (eller lignende) nettopp for å enklere kunne avrette samt at celleplastens anleggsflate blir jevnere.
Hvilken kvalitet var det på cp?
Mange synes at de er smarte, og kjøper en dårligere (billigere) kvalitet på cp, men den trykkes sammen da, 2cm er ikke helt umulig!
Og en annen ting, trykkes den sammen så blir den tynnere, og isoleringsevnen blir jo da også dårligere!
Mange synes at de er smarte, og kjøper en dårligere (billigere) kvalitet på cp, men den trykkes sammen da, 2cm er ikke helt umulig!
Og en annen ting, trykkes den sammen så blir den tynnere, og isoleringsevnen blir jo da også dårligere!
Selv om han skulle kjørt med S80 så ville den ikke klemt sammen 2 cm av egentyngden på betongen. Det er jo bare å gjøre en overslagsberegning - han kunne støpt en plate med en meters tykkelse og da ville han fått noen prosents krypeformasjon - eller er jeg på villspor?
Jeg kunne ikke la være å regne på det:
Tettheten på betong er typ 2400 kg, tillatt langvarig belastning typ 1/3 av trykkfastheten. 80 kPa x 1/3 = 24 kPa = 24 kN/m2 som tilsvarer typ 2 400 kg / m2 hvilket gir 1 m3 betong og da er vi fortsatt i området for kryping.
Nei, de der to centimeterne kommer nok av at platene synker ned i underlaget og underlaget trenger inn i platene.
Jeg kunne ikke la være å regne på det:
Tettheten på betong er typ 2400 kg, tillatt langvarig belastning typ 1/3 av trykkfastheten. 80 kPa x 1/3 = 24 kPa = 24 kN/m2 som tilsvarer typ 2 400 kg / m2 hvilket gir 1 m3 betong og da er vi fortsatt i området for kryping.
Nei, de der to centimeterne kommer nok av at platene synker ned i underlaget og underlaget trenger inn i platene.