hei!
har støpt plate og har regnet ut den eksakte mengden som burde gått med, nemlig 18,73m3
(har også lagt gulvvarme og armert og da burde det gå 200-300 liter mindre betong men det har jeg ikke regnet for å være på den sikre siden)
det burde være eksakt siden man har bygget formen i cellplast.
jeg bestilte 20,5 m3 og da jeg fikk den så manglet det 1 m3! den siste kubikken kostet 5000:- !
hvor nøyaktig regner betongstasjonen? kanskje har jeg ikke fått den bestilte mengden?
de som kjørte betongbilene påstår at cellplasten setter seg og dermed den økte mengden, men kan cellplasten sette seg drøyt 2 cm? det har jeg vanskelig for å tro!
platen er 133 m3 og om cellplasten satte seg 2,25 cm tilsvarer det 3 m3,
hva tror dere? er det vanlig at man får mindre enn bestilt eller har de rett i at cellplasten synker så pass mye?
MVH/T
har støpt plate og har regnet ut den eksakte mengden som burde gått med, nemlig 18,73m3
(har også lagt gulvvarme og armert og da burde det gå 200-300 liter mindre betong men det har jeg ikke regnet for å være på den sikre siden)
det burde være eksakt siden man har bygget formen i cellplast.
jeg bestilte 20,5 m3 og da jeg fikk den så manglet det 1 m3! den siste kubikken kostet 5000:- !
hvor nøyaktig regner betongstasjonen? kanskje har jeg ikke fått den bestilte mengden?
de som kjørte betongbilene påstår at cellplasten setter seg og dermed den økte mengden, men kan cellplasten sette seg drøyt 2 cm? det har jeg vanskelig for å tro!
platen er 133 m3 og om cellplasten satte seg 2,25 cm tilsvarer det 3 m3,
hva tror dere? er det vanlig at man får mindre enn bestilt eller har de rett i at cellplasten synker så pass mye?
MVH/T
Det burde vel gå an å regne på? Det finnes vel data på hvor mye celleplasten synker sammen ved en viss vekt. Eller så ringer du og sjekker med forhandleren/produsenten av celleplasten. De burde jo vite.
Da jeg støpte gulv i kjelleren så sa de gutta som gjorde jobben at de alltid hadde med seg litt mer enn det kunden hadde bestilt bare i tilfelle (noe som var flaks for vi trengte litt ekstra)... og de tok ikke noe ekstra betaling for det. Men hva som er praksis vet jeg ikke...
Da jeg støpte gulv i kjelleren så sa de gutta som gjorde jobben at de alltid hadde med seg litt mer enn det kunden hadde bestilt bare i tilfelle (noe som var flaks for vi trengte litt ekstra)... og de tok ikke noe ekstra betaling for det. Men hva som er praksis vet jeg ikke...
Man får normalt ikke ut all betong fra bilene heller, så praksis er å bestille litt ekstra akkurat for å unngå å måtte sende en ekstra bil. Tror ikke celleplasten synker sammen, men hvis det er dårlig padlet kan den synke ved at singlet presses inn i isoporen.
Medlem
· Halland
· 4 006 innlegg
Om man pumper betong må man regne med 300 liter ekstra. Har du regnet riktig på mengden inkl vot? Å regne bort liter på grunn av armering og gulvvarmeslange føles litt overkill.
Jeg skulle dessverre tro at betongbilen har hatt med seg riktig mengde betong. Selv om det mot formodning ikke var så er det nok jævlig vanskelig for deg å bevise noe annet.
Jeg liker også når teori og praksis spiller sammen og har regnet ganske nøyaktig på en 75kvm plate. Betongkiillen var skeptisk: "Dette kommer aldri til å rekke!". Det sluttet med at han ristet ut det siste slik at det ble for mye betong, noe som skapte en ganske stor ekstrabelastning for meg å få bort det overflødige.
Jeg liker også når teori og praksis spiller sammen og har regnet ganske nøyaktig på en 75kvm plate. Betongkiillen var skeptisk: "Dette kommer aldri til å rekke!". Det sluttet med at han ristet ut det siste slik at det ble for mye betong, noe som skapte en ganske stor ekstrabelastning for meg å få bort det overflødige.
jo jeg har regnet helt riktig, bort med fall osv, (jobber som regner kan man si så er det noe jeg kan så er det det
)
men når jeg som privatperson ringer betongfabrikken og sier at det går med 18,73 m3 og de vet at det blir igjen 1 m3 i bilene burde de jo såklart opplyse meg om det?
jeg regnet for moro skyld ut volumet på armering og gulvvarmerør for å på den måten vite hvor mye som ville bli til overs men overrasket ble man jo såklart når siste bilen var tom og det manglet 1 m3....
men når jeg som privatperson ringer betongfabrikken og sier at det går med 18,73 m3 og de vet at det blir igjen 1 m3 i bilene burde de jo såklart opplyse meg om det?
jeg regnet for moro skyld ut volumet på armering og gulvvarmerør for å på den måten vite hvor mye som ville bli til overs men overrasket ble man jo såklart når siste bilen var tom og det manglet 1 m3....
regnet du da med at cellplasten satte seg noe?injonil skrev:Jeg ville dessverre tro at betongbilen har hatt med seg riktig mengde betong. Selv om det mot formodning ikke var så er det nok jævlig vanskelig for deg å bevise noe annet.
Jeg liker også når teori og praksis spiller sammen og har regnet ganske nøyaktig på en 75kvm plate. Betongmannen var skeptisk: "Dette kommer aldri til å rekke!". Det endte med at han ristet ut det siste slik at det ble for mye betong, noe som skapte en ganske stor ekstrajobb for meg å fjerne det overskytende.![]()
skal ringe selskapet og se hva de sier,,, litt burde det vel gå å prute iallfall...om ikke annet på at de ikke kom i tide når lassene var bestilt =)
lurer på om betongen het C 28/32, vanlig betong var det iallfall,
vanlig flat plate med en kantbjelke rundt omkring
vanlig flat plate med en kantbjelke rundt omkring
peternicklas
Utestengt
· halland
· 4 463 innlegg
peternicklas
Utestengt
- halland
- 4.463 innlegg
Har støpt 2 plater på 33 samt 60 kvm. Regnet ut og bestilt etter mine beregninger og avrundet opp til nærmeste kubikk. Det skulle etter mine beregninger ha rundt 400 liter i reserve og i begge tilfellene så kjørte de hjem med 200-300 liter igjen i potten. Bestiller du et volum så skal du få det volumet. Har du regnet riktig så har du mest sannsynlig blitt lurt. At celleplasten skulle synke så mye finner jeg ikke sannsynlig.
skb? er det vibbfri?
så her har jeg regnet:
14,4*9,2 = 132,48 m2
siden den er ulikt tykk 15 cm på den ene gavlen og 12 på den andre med en jevn helling
blir det: (132,48x0,15+132,48x0,12)/2 = 19,872+15,897 / 2 = 17,88 m3
kantbjelke 20*10cm = 14,4+14,4+9,2+9,2 x0,1x0,2 = 47,2 meter lang x 0,1*0,2 = 0,944 m3 kantbjelken er litt kortere siden den ikke ligger i ytterkant av platen da det er en stående cellplast ytterst på 10 cm så egentlig skal man trekke fra litt men det kompenseres av skråkappingen av L-elementene
så kan vi trekke fra fall på 2 gulvsluk med arealet 6*7,2 som blir 360 liter per stykk da slukene ligger 2,5 cm lavere. = minus 0,72m3
17,88+0,944-0,72=18,1 m3
MEN nå er det slik at den gamle garasjen "innkranser" et område på 8,6*0,2 som gir minus 0,17 m3 deretter tilkommer armering og gulvvarme som gir minus 0,3 m3 så det burde ikke ha gått så mye betong som det gjorde....
nå ble beregningen veldig utydelig men som dere ser har jeg regnet på alt
så her har jeg regnet:
14,4*9,2 = 132,48 m2
siden den er ulikt tykk 15 cm på den ene gavlen og 12 på den andre med en jevn helling
blir det: (132,48x0,15+132,48x0,12)/2 = 19,872+15,897 / 2 = 17,88 m3
kantbjelke 20*10cm = 14,4+14,4+9,2+9,2 x0,1x0,2 = 47,2 meter lang x 0,1*0,2 = 0,944 m3 kantbjelken er litt kortere siden den ikke ligger i ytterkant av platen da det er en stående cellplast ytterst på 10 cm så egentlig skal man trekke fra litt men det kompenseres av skråkappingen av L-elementene
så kan vi trekke fra fall på 2 gulvsluk med arealet 6*7,2 som blir 360 liter per stykk da slukene ligger 2,5 cm lavere. = minus 0,72m3
17,88+0,944-0,72=18,1 m3
MEN nå er det slik at den gamle garasjen "innkranser" et område på 8,6*0,2 som gir minus 0,17 m3 deretter tilkommer armering og gulvvarme som gir minus 0,3 m3 så det burde ikke ha gått så mye betong som det gjorde....
nå ble beregningen veldig utydelig men som dere ser har jeg regnet på alt