Hei alle!
Har kjøpt et veggfeste til min TV. 19 kg veier TVen, veggfestet kanskje 2-3 kg. Det skrus opp i veggen med fire hull. Det er 10 cm loddrett avstand mellom hullene. TVens ytterkant havner 5 cm fra veggen.

Hvordan beregner jeg draglasten på de øverste to skruene? Veggen er porøs lettbetong så jeg vil gjerne overdimensjonere pluggene! Har googlet men ikke funnet noen informasjon om emnet.

Hjelp mottas takknemlig!
/Jens

Staffans2000
Ta de kraftigste som passer. Med så kort hendelarm blir det ikke mye til trekkraft.
Regn mindre, handle mer!

• Liker
Nyfniken
  • Laddar…
Så lange lettbetongskruer som veggen tillater blir perfekt.

Tyngdepunktet ligger vel noen cm inn i TV-en så totalt kanskje 2,5 ganger TV-ens vekt. Og så halvparten av det per skrue. Nesten null og ingenting altså. Grovt regnet.

Ok takk for svar! :)
Kanskje dette ikke er et stort problem, men jeg er litt nervøs! Veggen er veldig porøs. Man kan enkelt hamre inn en treskrue uten problemer.

Men hvis jeg bruker disse (Essve lettbetongplugg) :
https://www.essve.se/wcsstore/CAS/PIM/ESSVE/docs/875640.pdf 10mm varianten.

Den har en trekkraft på 0,3 kN. Fire av disse på øvre raden (det går å ha opptil åtte skruer i TV-festet). Det blir 1,2 kN. Dette skal man da dele på to ifølge Essve. "Ved langtidsbelastning/permanent last multipliseres ovenstående lastverdier med reduksjonsfaktoren 0,5."
Så 0,6 kN.

TV-en veier 19 kilo. 19x2,5=47,5 kilo. Da har jeg 12,5 kilos margin typ.

Tenker jeg riktig?
/Jens

Bare for fremtidig referanse så glemmer dere motstående moment.

Med den ikke særlig standardiserte enheten kgm så blir det i ditt tilfelle med tanke på at tyngdepunktet er 2,5 cm ut.

Pådrivende 19 kg * 0,025 m = 0,475 kgm

Si at du har 10 cm høyde på platen og sentrum skruvhull 2 cm ned fra overkant så blir det 0,475 kgm / 0,08 m = 5,937 kg trekkraft i øvre skrurad. Skruene er dessuten utsatt for en skjærkraft som blir 19 kg.

Lempevis dimensjoneres øvre skrurad for 5,4 kg trekkraft og nedre skrurad for 19 kg skjærkraft.

E Eavuy skrev:
Bare for fremtidig referanse så glemmer dere motholdende moment.

Med den ikke særlig standardiserte enheten kgm så blir det i ditt tilfelle med tenker at tyngdepunktet er 2,5 cm ut.

Pådrivende 19 kg * 0,025 m = 0,475 kgm

Si at du har 10 cm høyde på platen og sentrum skruvhull 2 cm ned fra overkant så blir det 0,475 kgm / 0,08 m = 5,937 kg trekkraft i øvre skrurad. Skruene er dessuten utsatt for en tverrkraft som blir 19 kg.

Egnetvis dimensjoneres øvre skrurad for 5,4 kg trekkraft og nedre skrurad for 19 kg tverrkraft
Da har man vel riktignok antatt at TV-en kommer dit uten ekstra krefter og at man heller aldri drar i den ut (som når man prøver å stappe inn en HDMI-kabel med sin altfor tykke hånd).

Uansett så er 5,4 kg jo et godt stykke under 150 N som hver skrue ovenfor kan forventes å tåle over lang tid så det virker vel fornuftig med TS sitt forslag?

Absolutt, det var bare et regneeksempel på hvordan teorien fungerer. Jeg hadde minst doblet skruekapasiteten hvis jeg skulle hengt opp en tv selv.

• Liker
Tomtom79
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.