Hva kan man gjøre så det ser mye bedre ut? Benkeplate, stamme mm kommer fra IKEA.230079-skiva2.jpg
230077-skiva.jpg

Pleier det ikke å følge med små remser som man kan sette på kanten?

Jo det gjør det. Men jeg tenkte om man kunne få en bedre avslutning. Jeg synes platen stikker ut litt vel mye men det kanskje ser bedre ut om jeg får på remsen.

Remsen burde ha blitt montert før platen kom på plass. Selv legger jeg også litt silikonfuge mot skapet og veggen.

Skiven ligger løst så det er ingen problemer. Jeg må kanskje sage på et sted til fordi veggen er litt skeiv.

Mikael_L
Hvordan ser det ut i den andre enden av platen? Kan du kutte av platen i bakkant så den blir smalere og ikke stikker frem i det hele tatt?

Mikael_L skrev:
Hvordan ser det ut i den andre enden av platen? Kan du kappe av platen i bakkant så den blir smalere og ikke stikker fram?
Platen "må" stikke ut såpass mye at den blir jevn med døren. Og da vil den rå delen synes uansett. Kutter han den for mye, vil dørene synes ovenfra og all skitt renne ned. Jeg har testet ulike løsninger. Måtte bytte plater noen ganger. Det mest passende er å la den stikke ut.

Kanskje noen proffer kommer med bedre forslag.

Men å forsegle mot vann er nok det viktigste. Hva tror du?

Mikael_L
Jo det har du nok rett i.

Jeg gikk og sjekket på kjøkkenet. Ja, våre plater stikker ut slik at forkanten minst flukter med dørenes forside. På ett sted var det satt kantlist i samme farge og struktur som platen langs hele den sagede kanten på platen.
På et annet sted (ved komfyren) var det satt en form for aluminiumlist som omslutter kanten 1-2 mm. Antakelig silikon der bak. Jeg burde kanskje ta et bilde ... hmmm.

Jeg skulle flytte ut høyskapet og sette dit dekkskiver.

Hvis du sager bort en trekant fra hjørnet og får en list kan det nok bli bedre. Hvis det skal bli pent, må du nok få et penere sagesnitt ved fasingen enn det snittet som vises på bildet.

Erik

Hva for lim skal jeg bruke for å få fast remsen? Står ingenting i IKEAs papirer.

Ofte er de forberedt med smeltelim. Man limer med strykejern.

Enig med Magnusss. Her mangler det en dekkplate. Pluss at den ikke på noen måte må stikke ut så mye for å være jevnt med døren, ikke ifølge disse bildene i hvert fall.
1) Fjern i bakkant slik at platen flukter med dørene.
2) Monter bort høyskapet
3) Monter en dekkplate, like høy som høyskapet, som flukter med dørene.

Benkeplaten og dekkplaten skal flukte perfekt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.