Hei!

Vi holder på å "pimpe" vårt kjøkken, og har kjøpt benkeplater i bambus. Produsenten kaller det for massivt og likestiller det i sin anvisning med en massiv treplate. I virkeligheten, om man skal være pirkete, så er platen verken massiv eller av tre. Hele platen er et laminat bestående av sju lag bambus. Hvert lag består av tynne bambusstaver, og er vridd 90 grader mot forrige. Se bildet Bambubenkeplate bestående av flere lag med tynne bambustaver, arrangert slik at hvert lag er vridd 90 grader mot det forrige. .

De mål vi anga ved bestillingen var presis de som kunne måles opp med noen millimeter som margin, for eksempel mellom vegg og komfyr. Platene kom med akkurat riktig mål, men når jeg begynte å lese monteringsanvisningen så jeg at det SKAL være 5 mm spalte mellom plate og vegg for at platen skal kunne bevege seg avhengig av luftfuktighet. Jeg kan love at det ikke blir verken spesielt pent eller praktisk å la den ene enden av platen ligge oppå komfyren og den andre enden festes i skapet med en nivåforskjell på 30 mm. ;-)

Platen er kjøpt hos Kvik, som ikke hadde en anelse om at det skulle være en spalte mellom plate og vegg, og derfor heller ikke meddelte at vi skulle ta hensyn til dette når bestillingen ble gjort. Jeg sendte en e-post til Dfi-Geisler i Danmark, som er de som har produsert platen. De kunne ikke svare på om platen beveger seg noe uten henviste til forhandleren. Føles trygt.

Nå har Kvik riktignok tilbudt seg å ta av platene slik at de stemmer med den marginen som er angitt i monteringsanvisningen, men å montere platen noen millimeter ut fra veggen vil føre til spalting på sidene som ikke blir spesielt pene, og dessuten vanskelige å gjøre noe med så de ser bra ut. Et alternativ kan være å ordne et spor i gipsen så er det litt plass til bevegelse.

Mitt spørsmål er om noen vet hvor mye en slik plate beveger seg? Jeg har lett ganske flittig etter informasjon, men ikke funnet mye mer enn at bambus beveger seg mer enn tre, og først og fremst langs fibrene, i motsetning til de fleste treslag som beveger seg på bredden. Dette gjelder da bambus som ikke er limt.

Så om du har erfaring eller kunnskap om akkurat denne typen benkeplate er jeg veldig takknemlig for svar og synspunkter.

/Micke

Nå har jeg ingen erfaring med bambus, men om du fester platen med en skrue som sitter med vinkel eller gjennom et større hull i stamme, så burde det vel ikke være noen problemer.

Forresten så er det virkelig stilig benkeplate

Fredrik.engdahl skrev:
Nå har jeg ingen erfaring med bambus, men om du fester platen med en skrue som sitter med vinkel eller gjennom et større hull i stommen så burde det vel ikke være noen problemer
Takk for engasjementet!

Det følger med vinkelbeslag med solid tilpassede hull og store skiver til skruene, så akkurat den delen er ikke selve problemet. Bekymringen er at når platen ligger tett inntil veggen, så er avstanden mellom komfyren og platen litt over en millimeter. Om det er slik at platen faktisk kan vokse mer enn fem millimeter, så kommer det ikke til å bli bra for komfyren da den ikke har noe sted å gå siden det sitter en solid oppvaskbenk på den andre siden.

Og jo, vi syntes også at den var fin. Jeg har skjærebrett i bambus som holder formen veldig bra og håper derfor at benkeplatene skal holde bra. Derimot har de ikke fått så bra karakter for holdbarhet mot flekker og sånt, men vi tenkte å ignorere det og prøve likevel. :-)

Vi har massivt bambugulv i vårt fritidshus, og det har ikke beveget seg det minste noe sted til tross for at vi holder vedlikeholdsvarme på 10-12 grader en stor del av året...

anders07 skrev:
Vi har massivt bambugulv i vårt fritidshus og det har ikke rørt seg det minste noe sted til tross for at vi holder vedlikeholdsvarme på 10-12 grader en stor del av året...
Takk! Det høres jo veldig bra ut. Jeg antar at bambusen i gulvet er laminert som benkeplaten, altså flere lag der fibrene er vridd mellom lagene?

B
Jeg har hatt mye med bambus kjøkken/benkeplater å gjøre og ikke vært borti at de beveger seg, en av fordelene med bambusbenkeplater er selve konstruksjonen som gjør dem mer formstabile enn vanlige benkeplater siden fibrene ligger krysset. Som overflatebehandling anbefaler jeg hardvoksolje siden vanlig olje har problemer med å trenge ned da densiteten er mye høyere i en bambusbenkeplate, ligger mellom 4.2 og 9.5 i brinell avhengig av hvilken bambusbenkeplate man velger ( Eik har ca 3.8 i Brinell )

Rodin69 skrev:
Hei!

Vi holder på med å "pimpe" kjøkkenet vårt, og har kjøpt benkeplater i bambus. Produsenten kaller det for massiv og likestiller det i sin instruksjon med en massiv treplate. I virkeligheten, om man skal være pirkete, så er platen verken massiv eller av tre. Hele platen er et laminat bestående av syv lag bambus. Hvert lag består av tynne bambusstaver, og er vridd 90 grader mot forrige. Se bildet [bilde].
/Micke
Forstår ikke hva du mener med din pirketehet? Bambu er vel tre, og massivt er det jo? Laminat ville jeg ikke ha kalt det.

Hadde det ikke vært krysslimt uten virkelig en eneste stor bit av massivtre så hadde du fått voldsomme problemer med formforandringer og sprekker, uansett treslag!

Jeg har en skjærefjøl i bambus, poenget der er at man limer bambusen stående, dette gjør at fibrene trekker seg sammen igjen etter at (Selvfølgelig sykt skarpe japanske) kniven har skåret i den. Kanskje det er det man ønsker her også? Men funksjonen går jo tapt om den ikke limes på riktig måte.

B
Det er en hel del forskjell på fabrikkene som lager bambukjøkkenbenker og fabrikkene som lager skjærebrett i bambus når det gjelder kvaliteten og presisjonen. Det produseres bambukjøkkenbenker som skjærebrettene dine, men da har man bare det øverste laget (slitesjiktet) stående, ellers får man ikke den formstabiliteten i benkeplaten. De mest populære bambubenkeplatene i dag heter vertikal caramel og er 40 mm tykke og finnes i lengder på 4000 mm.

• Liker
AndersMalmgren
  • Laddar…
vectrex skrev:
Forstår ikke hva du mener med din pirkete holdning? Bambus er vel tre og massivt er det jo? Laminat ville jeg ikke kalt det.
Bambus er gress, og ikke tre. Det har litt annerledes egenskaper ved fuktpåvirkning enn hva tre har. Og det er absolutt et laminat. Laminat er per definisjon et materiale som består av flere sammenføyde lag. Så i den forstand er en slik bambusplate ikke mer massiv enn en kryssfinerplate. Og personlig ville jeg ikke kalt en kryssfinerplate for massivt tre, men kanskje gjør de det innen fackhandel, og da tar jeg selvfølgelig feil.

vectrex skrev:
Hadde det ikke vært krysslimt uten virkelig en eneste stor bit massivt tre så hadde du fått voldsomme problemer med formforandringer og sprekker, uansett treslag!
De massive benkeplatene som vi har sett på har så vidt jeg har kunnet bedømme ikke vært krysslimt, men limt bare i lengden, og det er vel derfor monteringsanvisningen sier at man skal ha et spillerom mellom plate og vegg, nettopp fordi det kommer til å bevege seg en (hel) del på først og fremst bredden. Nå er jo denne platen krysslimt, og etter svaret fra anders07 så satte jeg opp platene med utgangspunktet at de i prinsippet ikke kommer til å bevege seg noe.

• Liker
Rosen19
  • Laddar…
Hvordan har det gått med platen? Har den beveget seg noe og hvordan har den håndtert flekker? Har også vurdert bambus så er interessert i å høre hva du synes etter noen år.

halper halper skrev:
Hvordan har det gått med platen? Har den beveget seg noe og hvordan har den håndtert flekker? Har også vurdert bambus så jeg er interessert i å høre hva du synes etter noen år.
Hei!

Dessverre kan jeg ikke svare deg på det. Jeg bor ikke lenger i det huset. Derimot kan jeg si at skjærebrettene jeg har i bambus holder formen veldig bra.

Med vennlig hilsen,
Micke

Okei, takk! Man får håpe det skalerer opp fra skjærebrett til kjøkkenbenker :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.