33.923 lest ·
30 svar
34k lest
30 svar
Benders takstein eller Vittinge?
Sitter & funderer ... ??? gode venner la på et (enkupigt?) gult ursnyggt lertegl med navn Heidelberg på et gammelt 1700-tallshus her i Skåne. Det er bare et par år siden men jeg finner dette ikke til tross for iherdig leting på internett. Teglet var tysk men kjøpt via svensk selskap. Noen?
Vi har kjøpt Vittinge T11 2-kupige og det ser ut til å være ganske mange luftbobler eller "luftkörtlar" som det så flott kalles i brosjyren. Det hevdes at dette er normalt, hvor mange er normalt? Er det andre sortering vi har fått? Jeg banket på en slik boble og den gikk i stykker ganske lett og var veldig porøs under. Hvor mye frost tåler en slik luftboble før den sprekker?
Bobler er aldri bra. Teglet skal føles jevnt og homogent.
Derfor er det bra å ha noen stykker i reserve. Prøv å legge dem ut slik at de eldes på samme måte som de på taket.
Perfekt er om man har en liten sidebygning som man kan ha dem på. Da slipper man de utskiftede fargerike pannene på "store huset".
Dette er ikke helt unormalt. Det finnes nesten alltid små anomalier i visse panner som gjør at man har en god andel av ødelagte panner etter første og kanskje andre året. Det kan være innebygde feil, uforsiktig håndtering eller noen som har tråkket litt for hardt på dem ved legging eller piperenoveringene...
Derfor er det bra å ha noen stykker i reserve. Prøv å legge dem ut slik at de eldes på samme måte som de på taket.
Perfekt er om man har en liten sidebygning som man kan ha dem på. Da slipper man de utskiftede fargerike pannene på "store huset".
Jeg har nettopp lagt et Vittige tegltak og ser i skrålys at det er mange luftbobler i det. Boblene er store som 50-øringer, og man ser at det er luft i om man deler pannen. Anslagsvis er det bobler i 50% av pannene. Skal man akseptere det?
Har nylig lagt Vittinges 2-kopps leirtegltak. Tenkte dele litt av våre erfaringer fra da. I produsentens brosjyre står det at pannene kan variere i størrelse med opptil 2%. Greit nok, siden det er naturmateriale osv. Det rimer dog ikke så godt med deres monteringsinstruksjon der det står at de aksepterer opptil 30 mm gliper i de fasade hjørnene når man har lagt taket. Hadde de hatt den sistnevnte informasjonen i sin produktbrosjyre hadde Vittinge ikke vært et så selvfølgelig valg for meg. Vittinges takpanner har fast lekteavstand og med den, av DEM aksepterte feilmarginen, risikerer det å bli unødvendig rask påvirkning av været på både undertak og lekter. Har løst det ganske bra, men det innebar en del merarbeid for snekkeren. Kanskje burde Vittinge endre den faste lekteavstanden, da ingen rad hadde gliper som var mindre enn 10 mm? De har, i tillegg til ovennevnte "feilmargin", også både bukseseler og belte i sin dokumentasjon, man skal prøvelegge noen rader, til tross for fast lekteavstand, samt blande takpanner fra ulike paller mm. Å fremføre klager møtes bare med disse argumentene.
For noen år siden la min gamle BRL om taket med nye tegltakstein - da sa vår konsulent at Vittinge hadde byttet leirgrop og at de nye ikke holdt samme kvalitet. Valget falt da i stedet på Höjslev som nevntes tidligere, kostet mer men ble bra og var ikke noe som ble dårlig før jeg flyttet ut et antall år etter.
Hei PatrikP patrikd84 skrev:For noen år siden la min gamle BRF om taket med nye tegltakstein - da sa vår konsulent at Vittinge hadde byttet leirgrop og at de nye ikke holdt samme kvalitet. Valget falt da i stedet på Höjslev som nevnt tidligere, kostet mer men ble bra og var ikke noe som ble dårlig før jeg flyttet ut et antall år etter.
Det kunne kanskje forklare hvorfor mine svigerforeldres Vittinge tegltak ser bra ut etter alle år, men vårt brytes ned etter ikke engang 10 år.
Vi ønsket et tak for 30-40 år fremover minst, ikke 10 år som det ser ut nå.
Som jeg skrev i mitt forrige innlegg
Moniers Vittinge E13 enkeltkrum = unngå !
/Fredrik
