???Hei!
Jeg skal bygge garasje og vil ha ekte tegl på taket. Nå finnes det visst to typer å velge mellom. Dels den "ekte" fra Vittinge og så Benders som skal være vakuumsuget og fri fra luftbobler men som blir noe mørkere i fargen. Hvilken skal jeg velge? Benders er noe dyrere.

Takk for svar

Bob_the_builder
At Benders selger vanlig tegl har jeg aldri hørt før. Har de nettopp begynt med det?

::) Nå forstår jeg ikke helt hva dere begge mener?

Ekte og/eller riktig tegl? Benders har minst 5-6 forskjellige tegl og de har vel holdt på i minst 10 år så vidt jeg vet.
Spørsmålet er vel om man vil ha leire- eller betongtegl og om det skal være enkelt- eller dobbeltkrum. Deretter kan farge og overflatebehandling bestemmes.

Ta lik tegl som du har på de andre husene

synes Helena
med tuttifruttitaket
med Benders tegl

Bob_the_builder
Hei hei hei... Nå skal vi rydde opp i begrepene her... ;)
TEGEL lages av leire.
BETONG (-takstein, ikke "-tegel") lages av sement, sand og vann.
Du har således ikke Benders tegel, Helena, men Benders betongtakstein. :) De kan være glaserte, ubehandlet, røde, blå eller hva du vil, men TEGEL er det ikke.

;D Bob rakk før ... jeg surfet selv rundt for å forsikre meg om at Benders bruker betongtakstein og ikke med tegltakstein. Men så ble jeg sittende fast i historie om teglhåndtering og havnet et sted nede i Sør-Frankrike ... kors så interessant!

Det som forundrer meg er at Benders er dyrere enn Vittinge - egentlig burde det være omvendt. Betongtakstein holder sikkert veldig lenge men 'lever' ikke på samme måte som tegltak (som for øvrig er lettere).

skriver Yonna som har et 80-årig enkupet tegltak

Jeg synes Benders betongtakstein er dritt..
har allerede måttet bytte ut minst 10 stykker, det har løsnet fliser i hjørnene.

taket er 2 år gammelt.

Bob_the_builder
yonna skrev:
Det som forbauser meg er at Benders er dyrere enn Vittinge - egentlig burde det være omvendt.
Nei, det er det som får meg til å tenke på om også Benders har begynt med tegl, ved siden av betongtaksteinproduksjonen. Betongtakstein er generelt sett mer enn 50% billigere enn tegl.

Jeg legger selvfølgelig min stemme på Vittinges lertegl.

Jeg har nettopp tatt ned 1100 takstein fra taket av denne fabrikaten, nesten 60 år gammelt, og solgt videre til noen som har bygd ut huset og vil beholde stilen. Anslagsvis var det cirka 25 takstein av disse drøyt 1000 som ble vraket på grunn av frostskader eller sprekker. Ganske bra vurdering synes jeg.

Nå skal nesten nye takstein opp igjen, fortsatt Vittinge (T11, to-kupig) og alt er snart som det var før.

Jeg kan også legge til at en del av taket er belagt med betongtakstein. Disse er, spesielt på sørsiden, tynne som løv (de har altså erodert bort) til tross for at de ikke har ligget mer enn knapt halvparten så lenge som teglet.

• Liker
Ingridmaria1234
  • Laddar…
Om man nå er sugen på lertegel finnes også Höjslev som Hulta Tegel selger. Finnes i fargene naturrødt (tror jeg det kalles, litt rødere enn Vittinges), gult (nytt) og blåsvart (dyrere).

Janne

Vittinge tegl solklart (om ikke annet for at de kommer fra Uppland)! Vårt tak har ligget siden -36 og det er ikke mange takstein som må vekk nå når undertaket (av spon) trenger å legges om. Vi skal kjøpe et lass brukt tegl og bytte ut de taksteinene som må byttes samt legge på utbyggingen!

Jeg byttet til meg et hundretalls Veberöd enkupiga da et hus i området fikk nytt (betong ...) tak. En pakke Zoegas-kaffe samt 24 kanelboller (hjemmebakte). Reservepanner på lager således. Noen enkelte panner byttes ut på mitt over 80 år gamle tak nå og da, og da er det primært mønepannene som tar skade. Saks fra nettet hva man har gjort på Glimmingehus (men ikke alle av oss bygger nok hus som skal holde mange hundre år selvfølgelig):

" ... I denne sammenhengen bør det også nevnes at taktegl, generelt, går utmerket godt å gjenbruke. Som eksempel kan nevnes, at man i forbindelse med den suksessive renoveringen av Glimmingehus i Skåne, legger opp 200 år gamle tegl på taket og det fungerer godt. Ekte taktegl er et rent naturmateriale. Det inneholder ingen tilsetninger overhodet. Det er laget av brent leire, ingenting annet. Det er derfor takteglet ikke blekes, den keramiske fargen forandres aldri. Teglmaterialet brytes heller ikke ned og har derfor en praktisk talt ubegrenset levetid. Det får en viss patina og blir alt vakrere med årene. For ekte taktegl er derfor aldringen en verdi. Taktegl har altså, i motsetning til mange andre takmaterialer, en rekke fordeler, og fremheves skal også teglmaterialets evne til å puste. Teglpannene har derigjennom en evne til å absorbere kondensfukt fra under taket og via sine åpne porer ventilere bort denne fukten. Undertaket holdes derigjennom friskt og takteglet bidrar på den måten til et sunt innemiljø. ..."

Når sluttet man å håndlage panner?

Bob_the_builder skrev:
Hey hey hey... Nå skal vi rydde opp i begrepene her...  ;)
TEGL lages av leire.
BETONG (-takstein, ikke "-tegl") lages av sement, sand og vann.
Du har således ikke Benders tegl, Helena, men Benders betongtakstein.   :) De kan være glaserte, ubehandlede, røde, blå eller hva du vil, men TEGEL er det ikke.
:D  Takk for oppklaringen av mine forvirrede begreper, glemte å tenke etter litt!

Det som jeg nå i etterkant har oppdaget er at Vittinge har nydelig vakre mønepanner (heter det så?), noe som jo ikke Benders har. Men det var de ulike fargene som fikk meg til å ta beslutningen, da jeg jo ville ha et "tuttifrutti-tak ! :D

Helena med
Nationalschabraket

Hm jeg har faktisk riktig gammelt håndlaget tegl liggende på uthuset. Vanskelig å si hvor mange pannor det er, men huset er 20 m langt så det er nok en del.
Om du er interessert harry så ta kontakt.

yonna skrev:
Når sluttet man å håndlage panner?
Det finnes fortsatt enkelte panner som lages for hånd. Y-nocker og andre spesialer greies med hendene.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.