Hei, Holder på med baderomsrenovering i et gammelt kjøkken som ligger i andre etasje i mitt hus som er bygget i 1945.
Bjelkene har en spennvidde på 4 meter og de har en dim på ca 70x220 når jeg sjekket.
Det er en vegg på den ene siden 1,5 meter inn så rommet er bare 2,5 meter.
Nå har jeg limt 22mm spon på bjelkene og så limt gulvgips oppe på sponet og så flytsparklet 35mm på det.
Det blir jo en del vekt.
Noen som har noen oppfatning om hvor mye man kan belaste bjelker av denne dim.
Hvilken bæreevne klasse det er vet man vel ikke. Antar at man tok i litt ekstra før.
Bjelkene har en spennvidde på 4 meter og de har en dim på ca 70x220 når jeg sjekket.
Det er en vegg på den ene siden 1,5 meter inn så rommet er bare 2,5 meter.
Nå har jeg limt 22mm spon på bjelkene og så limt gulvgips oppe på sponet og så flytsparklet 35mm på det.
Det blir jo en del vekt.
Noen som har noen oppfatning om hvor mye man kan belaste bjelker av denne dim.
Hvilken bæreevne klasse det er vet man vel ikke. Antar at man tok i litt ekstra før.
Medlem
· Västernorrland
· 12 034 innlegg
tok i vet jeg ikke men man brydde seg sjelden om at det sviktet. I dag er jo det en ekstremt viktig parameter om man skal bygge baderom og flytsparkle. Nå vet jeg ikke hvor mange bjelker du har men rent spontant høres det ut som du skulle ha lagt dit noe ekstra før du la dit plater.
Jeg hadde nok (i stedet for gulvgips) forsterket bjelkelaget ved å legge inn en ekstraregel for å oppnå cc300. Den trenger kanskje ikke være 70x220, men noe lavere høyde og veksles inn på passende steder. Deretter hadde jeg flytt direkte på en vel-primet spon med armeringsnett.
Nå har du jo allerede kommet et godt stykke på vei, og med de dimensjonene du angir: 22 spon + gulvgips + 35 mm fiber, så blir det nok veldig stivt uansett.
Når det gjelder 40-tallshus er de ofte overdimensjonerte rent generelt, men ikke uten svikt for det.
Nå har du jo allerede kommet et godt stykke på vei, og med de dimensjonene du angir: 22 spon + gulvgips + 35 mm fiber, så blir det nok veldig stivt uansett.
Når det gjelder 40-tallshus er de ofte overdimensjonerte rent generelt, men ikke uten svikt for det.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 innlegg
Fast 4m spennvidde og 220 høye bjelker, det tror jeg er i samsvar også med dagens dimensjoneringstabeller, eller nå er det vel 225mm som gjelder. Å lime gulvgips (med riktig type lim!) skal gi en forsterkning som tilsvarer hva man får av cc30 i stedet for cc60 mellom bjelkene.
Ingen feil med gulvgips som sådan, men eldre hus kan være ganske ujevne og vanskelige å få gipsplater (eller andre plater også for den saks skyld) til å ligge tett over hele overflaten. Og sprekker som ikke lim og skruer kan broere vil man jo ikke ha i denne situasjonen.
Da kan holdbarheten bli bedre hvis man flyter tykkere, men på et enklere, men godt regelbelagt underlag.
Da kan holdbarheten bli bedre hvis man flyter tykkere, men på et enklere, men godt regelbelagt underlag.
Sist redigert:
Ja, skal sette meg ned en dag og regne på det. Er ikke bekymret direkte, men det kan være greit å få noen tall på det for sikkerhets skyld. Har hatt en masse avretningsmasse sekker stablet på stedet der badekaret skal stå, som sikkert ble 400 kg, så det bærer nok. Det ville vært interessant å måle hvor mye gulvet svikter ved belastning, spesielt med tanke på fliser som skal legges på gulvet.
Når det gjelder forsikringsselskap, så skal så vidt jeg vet Folksam som jeg har, godkjenne det. Det hadde vi i forrige huset.
Klikk her for å svare