Hva regner man med for laster på et gulv? Det gjelder et kjellerrom som har stua over, og vi skal erstatte en bærende vegg i kjelleren som strekker seg til halve romlengden med en bjelke som strekker hele lengden i stedet. Den bærende mellomveggen holder nok egentlig bare platen som er støpt for peisen i stua over, for den andre halvdelen av bjelkelaget fra mellomveggen til bærende romvegg har samme dimensjoner som det resterende gulvbjelkelaget i rommet som strekker seg hele rombredden uten midtstøtte.

Bjälklag1.jpg

I bildet er de grønne linjene bjelkelaget som jeg ikke har kunnet fastslå nøyaktig dimensjon på, men som virker å være rundt 200x25, en mer nøyaktig måling vil bli gjort når jeg kan frilegge litt mer. Rommet er ca. 370x320, mellomveggen er 185 lang. Den grønne firkanten er peisens plate som er støpt i ett med ytterveggene og mellomveggen.

I og med at vi vil fjerne mellomveggen, må vi også hakke ned betongplaten den holder oppe (dermed ryker altså peisen som vi uansett ikke savner), og etter mange diskusjoner om hvordan vi skulle gjøre det, har vi kommet frem til at den beste måten er å sette en bjelke langs midten av rommet og på den måten støtte hele bjelkelaget, enten det trengs eller ikke.

Bjelken vil vi ha opp i bjelkelaget hvis mulig, siden takhøyden i rommet allerede er lav, så planen er å legge bjelken på gulvet, støtte bjelkelaget på hver side der bjelken skal opp, sage ut for bjelken i hver bjelke, stikke opp bjelken på sin nye plass, støtte den der den skal sitte i begge ender og deretter legge bjelkelaget i sko på begge sider av bjelken.

Bjälklag2.jpg

Her er nå den røde linjen bjelken og de blå er de nye bjelkene som erstatter platen peisen har stått på.

Jeg har kunnskap til å regne på ting, men vanligvis dreier det seg om maskiners bevegelser og detaljer i stål. Bygningsteknikk kan jeg ikke, men en stålbjelke type IPE eller HE som jeg sveiser på sko for å "legge" bjelkeendene i er min idé. Hull i skoens sider for å skru bjelker og sko sammen.

Er dette galskap?

Hvis ikke, skulle jeg gjerne vite hva jeg skal regne med for last på gulvet og om noen har meninger omkring utførelsen. Det hadde jo vært hyggelig å kunne ha en skikkelig sofagruppe og samle hele slekta i stua uten at festlighetene slutter i en bjelkehaug i det nye badet som skal bli nedenunder :-)

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.