Jeg har en matkeller (i kjelleren) med slamma Leca som veggmateriale og har til hensikt å "oppgradere" overflaten med noe keramisk materiale. Trolig teglskall (20 mm tykt ekte tegl). Overflaten som er slamma er 3-5 mm tykk og veldig porøs og kan med litt innsats skrapes av helt. Jeg har tidligere behandlet størsteparten med vattenglas, og det holder bedre, men er ikke stenhård som en tykkpusset overflate.
Hvilke alternativer har jeg for at underlaget skal holde ordentlig for en ny overflatebehandling? Rive ned hele greia eller kanskje behandle med vattenglas ordentlig? Teglskallene vil bli satt med flislim og deretter fuget med kalkmørtel. Jeg kunne jo teste med et par biter og se om de kan rives løs.

Jeg skulle sette en sementbasert plate gulv til tak og lime teglsteinen 20 mm mot med flislim og fuge med kalkmørtel mot platen!
Velg tykkelse på sementplaten slik at den tåler å bore og henge hyller

Trenger du ikke henge ting så se på epsplater med fibersement jackon f.eks...som man bygger bad med

Jeg hadde selv skrapet veggene til jeg støtte på stabilt materiale. Sparklet ut veggen med fix og deretter festet opp tegelskivene. Tror ikke så mye på en vattenglasbehandling.

Spørsmålet er hvor dampåpen en fibercementplate er. En del av tanken med tegl er nettopp at veggene skal puste ordentlig. Det er kaldt i kjelleren selv om sommeren (frikjøling) så det skjer en del fuktvandring. En av veggene ligger mot berggrunnen. Når jeg tenker meg om så finnes det nok en Flex med en skikkelig hard børste og uttrekk som kan gjøre arbeidet ganske enkelt.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Spørsmålet er hvor dampåpent en fibercementplate er. En del av tanken med tegl er nettopp at veggene skal puste ordentlig. Det er kaldt i kjelleren selv om sommeren (frikjøling) så det foregår en del fuktvandring. En av veggene ligger mot berggrunnen. Når jeg tenker etter så finnes det nok noen Flex med skikkelig hard børste og utsug som kan gjøre arbeidet forholdsvis enkelt
Cementplater er damptette men ikke i skjøtene! Borehull? Renner det kondens i dag varme sommerdager når det regner?

Hvis du fester første laget tegl i gulvet og limer cementplaten stående med spalte på grunn av at veggen ikke er 100% rett.. som cementplatene så kan du la det være en åpning ved taket også mot teglet, så får du et perfekt rett og holdbart underlag som puster.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.