Har en yttervegg av slammete LECA-blokker (ca 9m lang).
Veggen vil forbli fri, mot et uisolert uteområde med tak. (vann/snø kan komme inn i området)

Hadde tenkt å isolere veggen med 2 x 100 mm eller 3 x 70mm - med noe.
(cellplast eller mineralull/steinull eller...)
Utenpå isolasjonen bør veggen få en passende beskyttelse.

Hvilken type isolasjon bør man velge?
Hvordan fester man isolasjonen i Leca-blokkene?
Hva bør veggen kles med?
 
Mitt stalltips er 145 + 45 glass-/steinull, med stående stendere 45x145 innerst, festet med byggbeslag, liggende 45x45-95, asfaboard, tynn luftspalte-dannende spikrekke 3-10 mm, og ytterst en klassisk trepanel med listrekke.
I samtlige ytterkanter må det tettes med stendere så det ikke finnes et eneste hull eller sprekk større enn 5x5 mm inn mot isolasjonen for å forhindre gnagerne å pulverisere ullen. Hvis det brukes locklist må musebånd brukes, (både nederst og øverst).
Robust og klassisk variant.
 
Er det ikke risikofylt å legge tre mot stein?
Har ingen kontroll over hvordan fukt kan påvirke konstruksjonen.
Kan tenke at "uterommet" (et luftig kaldt lager - i hovedsak under bakkenivå) kan bidra til økt fuktighet mot vegg. (men det kanskje ikke spiller noen rolle?)
 
Bør man legge syllpapp eller lignende mellom trelekten og pussen utenpå lecasteinen?
Med byggbeslag menes en byggvinkel? Bør den være forsterket (hump på midten?)
Hvor mange vinkler bør man ha på hver lekt? (holder det med én oppe, én nede og én på midten? - høyde ca 220-230 cm). Det holder vel å sette vinkelen på én side av lekten?
Man klarer seg med vanlig trevirke eller bør det være impregnert trevirke?
Hvilken skrue / spiker bruker man i lecasteinen?
Er det alltid CC60 som gjelder?
Liggende lekter trenger man ikke skru fast med vinkler?
"45x45-95" Hva betyr 45-95? (er det for lettere å finne lekten med asfaltbordene når man bruker 95?)
Er ikke så kjent, men spiklekten trenger ikke være tykkere? Og vindtettpapir trengs ikke?
Hva er en listlekt?

Hvis man i stedet for lektesystemet limer en celleplastisolasjon direkte på pussen, ville det være nok?
 
Bør man legge syllpapp eller lignende mellom trelekten og pussen utenpå lecastenen?
Det kan man gjøre, det skader ikke, men er ikke nødvendig på en vegg.
Med byggbeslag mener du en byggvinkel? Ja. Bør den være forsterket (pukkel på midten?) Nei.
Hvor mange vinkler bør man ha på hver regel? (Rekker det med en oppe, en nede og en på midten? - høyde ca. 220-230 cm). Det bør rekke med 3 stk. om de er store/grove og festes ordentlig i lecastenen. Det holder vel å sette vinkelen på den ene siden av reglen? Det blir bedre og mer stabilt om de settes på begge sider, men er nok ikke absolutt nødvendig.
Man klarer seg med vanlig virke eller bør det være impregnert virke? Vanlig virke.
Hvilken skrue / spiker bruker man i lecastenen? Det finnes sikkert en hel del å velge mellom. Lange (ca. 60 - 100 mm) og grove (hullene i beslagene styrer, enten flere tynnere eller 1 - 2 grove som fransk skrue), varmforsinkede eller rustfrie, (er beslagene varmforsinkede bør skruen være det også).
Er det alltid CC60 som gjelder? Nei, det er valgfritt men cc 60 med 45 mm reglar gir en avstand mellom reglarna som alle isolasjonsplater er målt for. Cc 120 fungerer også.
Liggende lekter trenger man ikke skru fast med vinkler? Nei, de er bare 45 mm tykke og spikres eller skrus i de nedre stående lekter.
"45x45-95" Hva betyr 45-95? (er det for å lettere finne reglen med asfaltbordene da man bruker 95?) Akkurat. En 45x95 liggende på flaten er mer stabil å spikre i, med i stort sett ubetydelig risiko for å bomme på reglen. Dessuten ikke like kritisk at skjøten kommer på mikrometeren midt på regeln. Ikke glem å øke cc 60/120 om du har bredere enn 45 mm lekter.
Er ikke så kyndig, men spikerlekten trenger ikke være tykkere? Nei, ikke om den ligger utenpå de underliggende horisontale lektene. Og vindsperre trengs ikke? Nei, ikke med asfaboardskiver.
Hva er en listlekte? Det er for eksempel en 21x45. Så finnes det høvlede og kantavfasede varianter også for "elegantere byhus". Motsatsen er locklekt som er bredere som for eksempel 21x95. Jeg synes listlekte er penere og gir fremfor alt en gnagertett fasade, (og også mer vindtett), iom at panelbordene sitter tett med bare 1 - 3 mm mellomrom.

Om man i stedet for regelsystemet limer en celleplastisolasjon direkte på pussen, ville det rekke? Dette må noen andre svare på.
 
A Albireo skrev:
Har en yttervegg av slammade LECA-blokk (ca 9m lang).
Veggen kommer til å forbli fri, mot et uisolert ute-område med tak. (vann / snø kan komme inn i området)

Hadde tenkt å isolere veggen med 2 x 100 mm eller 3 x 70mm - med noe.
(cellplast eller mineralull/steinull eller...)
Utenpå isoleringen bør veggen få en passende beskyttelse.

Hvilken type isolering bør man velge?
Hvordan fester man isoleringen i Leca-blokkene?
Hva bør veggen bekles med?
Epsisolering setter du med passende lim...og skum i skjøtene så det ikke blir gliper!
Vil du at det skal sitte litt bedre se jackon
Belegning kan du gjøre med aktylharz puss som å male! Tynt tynt
 
Interessant!
Det siste alternativet kanskje holder. (føltes enklere :D)

Takk for begge forslagene
 
B byggarätt skrev:
Epsisolering setter du med passende lim...og skum i skjøter så det ikke blir gliper!
Vil du at det skal sitte litt bedre, se jackon
Belegg kan du gjøre med aktylharz puss som å male! Tynt tynt
Hvor kan man kjøpe "aktylharz puss" ? Googlet men finner det ikke. Er det bare å males oppå iOS frigoliten? Høres lett ut..
 
A Ahm.s skrev:
Hvor kan man kjøpe "aktylharz puts"? Googlet men finner ikke. Er de bare for å males oppå iOS frigoliten? Høres lett ut..
STO har slikt!
 
  • Liker
Ahm.s
  • Laddar…
Takk! Interessant! (men hva er STO?)
 
  • Liker
Ahm.s
  • Laddar…
A Albireo skrev:
Takk! Interessant! (men hva er STO?)
En bedrift som selger akrylhartz i Lunda industriområde
 
B byggarätt skrev:
Et firma som selger akrylhartz i lunda industriområde
Vennligst legg til et bilde med litt tekst fra deres hjemmeside. Takk. Har ikke funnet ennå :(
 
B byggarätt skrev:
Epsisolering setter du med passende lim...og skum i skjøter så det ikke blir glipper! Vil du at det skal sitte litt bedre se jackon Belegging kan du gjøre med aktylharz puss som å male! Tynt tynt
Tenkte å spørre: trenger man å pusse på lecablokk før man setter eps-platen? Å utvide lecas isolering? mvh
 
A Ahm.s skrev:
Tänkte passa på fråga: behöver putsa på lecablock innan sätta epsskivan ? Att utöka lecas isolering ? mvh
Teoretisk nei, men ideen med pussen er at den medfører at luften mellom lecasteinene står mer stille. (stillesittende luft gir bedre isolasjon.)
Lykkes man å få samme dekning med "passende lim" for EPS-isolasjonen, tilfører pussen ingenting.
(Spontant føles det ikke enkelt - om puss eller lim er billigere - vet ikke.)
EPS limet trenger ikke samme dekning om det finnes puss på veggen.
 
  • Liker
Ahm.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.