Noen som har noen erfaring med å bøye tre? Skal gjøre det i et lite prosjekt jeg holder på med og er ute etter litt "do's and don'ts".

Tenkte å lage en enkel liten anlegg av et avløpsrør som jeg plugger i hver ende og deretter har en slange for dampinntak på midten et sted.

Det jeg er usikker på er hvordan jeg skal få inn dampen på en enkel og smidig måte uten å måtte lage en komplisert konstruksjon. Og hvor mye dampstrømning trenger man ha? Kunne man i prinsippet bruke seg av en enkel vannkoker? Hetten med slange over vannkokeren som leder inn i avløpsrøret? Det hele skal vel ikke være noe trykkammer direkte..

Når jeg baset stilte jeg et rør på en treplate med hull i, og platen på en kasserolle med kokende vann. Så kan man tette til røret akkurat passe mye i toppen, så dampen ikke stikker av for raskt. Det fungerte utmerket. Det finnes en eller annen tommelfingerregel for hvor lenge en viss tykkelse skal dampes, men jeg husker ikke nå. Så gjelder det å jobbe raskt, spesielt for tynnere stykker.
Jeg gjorde feilen å kutte virket for mye før. Skal man få en jevnt rundet form, trengs det litt ekstra "håndtak" i endene, ellers klarer man ikke å få til noe bøyemoment ytterst. Lykke til!
Hans

Tommelregelen er en tømmer per tomme tykkelse. Gjelder iallfall bordlegging på skuter (ca 3-4 tommer tykke planker).

Faen, gikk glipp av at dere hadde svart så flott. :) Jo, et rør og en kasserolle eller vannkoker får det bli. Billig og bra.

Tiden har jeg noenlunde kontroll på, 2 minutter per millimeter virke har jeg hørt og det stemmer jo ganske bra med en time per tomme. Så blir ikke virket ødelagt av å være inne for lenge, så man kan jo alltid ta litt i overkant.

Takk for tipsene!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.