Hei!
Jeg har begynt å rive i veggen inn til naboen i vårt rekkehus og innser at mellomveggen mellom våre boliger er bygget opp på en for meg ukonvensjonell måte.
Min oppfatning er at veggen burde være bygget:
Dobbelgips - stendere med isolasjon - luftspalte - stendere med isolasjon - dobbelgips.
Men i dette huset er det bygget ifølge:
Dobbelgips - stendere uten isolasjon - Isolasjon - stendere med isolasjon - dobbelgips
Da huset ble bygget har de altså fylt luftspalten med glassullisolasjon og kun isolert mellom naboens stendere (glassull også her). Det innebærer at luftspalten er på min side, men siden den er rett bak gipsen så brytes den trolig av kortlinger samt ved gulvnivå.
Dette ser ut til å ha fungert i over 40 år, så jeg har ikke så stor lyst til å endre på dette uten min fundering er først og fremst hva dette får for konsekvenser og om dette er et problem samt om det ville bli verre om også jeg isolerte mellom mine stendere.
Lyd: Eksisterende isolasjon sitter allerede klemt mellom de to boligenes stendere så ved å isolere ytterligere kan jeg neppe øke risikoen for at støy overføres mellom boligene.
Brann: Jeg vet ikke hvordan kravene så ut på 70-tallet og vil ikke bruke mindre isolasjon eller gjøre noe dårligere enn det har vært hittil.
Fukt: Dette er min store bekymring. Spesielt siden våre boliger er speilet og har våtrom mot mellomveggen. Generelt kan man betrakte mellomveggen som enhver innvendig vegg som er oppvarmet på begge sider og burde derfor ikke risikere noen fuktproblematikk på grunn av manglende luftspalte. Men i de rommene hvor jeg og naboen har våtrom med tettesjikt så vil ikke fukten i veggen bak kunne fordampe noe sted. I disse rommene bør jeg ikke legge ekstra isolasjon mellom mine stendere, men er det nok der med kun en luftspalte mellom mine stendere, eller må luftspalten være større?
Kanskje litt dårlig diskusjonsgrunnlag siden det mest er påstander fra min side, men synspunkter på min resonnering og veggens oppbygging tas imot med takk.
Problemet er separate plater på mark.
Det finnes altså markfukt som trenger å ventileres bort.
Men det ser ikke ut til å ha vært noen fungerende luftspalte på alle år, og likevel ingen problemer med fukt/mugg nederst på veggen?
Hvis det har fungert i alle år, bør man ikke endre på noe.
Forstår at du gjerne vil legge inn isolasjon. Det hadde jeg også ønsket å gjøre. Dessverre kan det påvirke fuktbalansen, selv om jeg ikke kan se hvordan det skulle kunne forverre noe, bortsett fra det nederste rommet, hvor det er tenkbart at eventuell fukt har "ventilert" (diffundert) gjennom gipsen og ut i leiligheten deres. Dog i små mengder, ellers burde det ha vært problemer på baksiden.
Våtrom umuliggjør diffusjon innover, men hvis det også har vært så over lang tid, så ser det ikke ut til å være noe særlig problem. (Da går jeg ut fra at våtrommene har vært effektivt fuktbeskyttende på veggene mot skilleveggen.)
Det høres usannsynlig ut at markfukt ikke skulle være et problem, men kanskje ligger det en dampsperre under/mellom platene?
I teorien utgjør markfukt alltid et problem, spesielt med uisolerte plater på mark, men hvis empirien i dette tilfelle sier noe annet, så er det det som gjelder.
Konklusjon: ikke endre et fungerende konsept.
Bare fordi jeg er nysgjerrig - hvorfor river dere veggen om det ikke finnes noe problem?
Takk for ditt svar Oldboy!
Nei, våre plater står på veldrenerende underlag, og vi har ikke merket noe til verken fukt eller mugg i nedre kant av veggen. Ikke engang de motstøpte trykkimpregnerte svillene har begynt å lukte som de har gjort for mange av naboene. (Vi skal erstatte dem.) Jeg skal undersøke om det ligger en dampsperre under platene, mellom platene ligger det noe uidentifiserbart hva jeg kan se, men det fyller ikke ut fugen så det hindrer ikke diffusjon.
Jeg kjøper ditt resonnement om å ikke endre noe som har fungert i over 40 år. Dog føles det så feil å legge isolasjon nederst mot platen.
Her har jeg delvis kuttet mellomromsisolasjonen nederst. Byggematten er brettet nederst og ligger virkelig presset mellom svillene med kontakt med platen.
Grunnen til at veggen rives er at det har vært en dryppende vannlekkasje i vaskerommet som har funnet veien til svillen. På grunn av isolasjonen har fukten også tatt seg over til naboen. Derfor føles det ekstra feil å legge isolasjon mellom svillene i mellomrommet.
I forbindelse med gjenoppbyggingen har jeg vurdert å la mellomrommet være uisolert nederst, ca 10-20 cm. Det vil jo så klart gi en liten forverring i akustikk, men det gjør ikke så mye siden det ikke er rom man oppholder seg særlig mye i. Vil det også innebære økt fukttrykk på min vegg siden fukten fra platen da luftes mot veggen?
For å klare brannklassifiseringen må jeg kanskje også isolere mine lekter tilsvarende høyde nederst og forbinde tomrommene på en måte. Eller finnes det noen annen type isolasjon som egner seg bedre til å stå på platen og ha kontakt med begge svillene?
Eller skal jeg slutte å bekymre meg og bare legge glassull mot platen og håpe at det holder 40 år til?
Det som er kritisk med risiko for fukt i platen, er at platen rengjøres for alt organisk mtrl. Det er det organiske mtrl som muggsopp kan leve på (næring) sammen med fukten og luft. Om deres syller ligger direkte på, eller enda verre er støpt inn i platen, så finnes jo organisk mtrl der uansett, men ellers om det er syllpapp under så er grundig rengjøring normen. Så diskuteres det hvor kritisk det er med glass-/steinull direkte mot en fuktig overflate iom at disse isoleringene inneholder hjelpestoffer for å holde sammen isoleringen. Glassfiberen i seg selv påvirkes ikke av fukt, det er hjelpestoffene som er kritiske og kan gi opphav til dårlig lukt og ev muggsopp. Det er dog ikke bevist, men mest en hypotese så langt jeg vet.
Om problemene er forårsaket av en lekkasje, og ingenting annet på 40 år, så synes det jo da å være et fungerende konsept, og følgelig bør ingenting endres, men gjenopprettes på nøyaktig samme måte som det var. Om nå fuktskaden ikke har spredt seg til naboens vegg via isoleringen så hadde det kanskje tatt lengre tid å oppdage, vann hadde rent ned i sprekken mellom platene og gjort betongen fuktig, (i begge platene om det finnes noe dampsperreskikt under dem så det ikke kunne renne ned i bakken under), som siden hadde gitt fuktskader i syllene og evt muggsopp. Bare spekulasjoner, men poenget er at det ikke går å si at en viss handling er en forbedring. Det er utrolig vanskelig å vite da fuktskader avhenger av mange forskjellige parametere, og de fleste er ukjente iom at de er unike for hvert enkelt hus, og også skiller seg mellom forskjellige deler av ett og samme hus. Alt som har med fukt å gjøre er å betrakte som balansekunst på slak line. Konstruksjoner som har fungert uten problemer i ett hus kan gi store fuktproblemer i et annet.
Glass-/steinull har en liten fordel (av og til) iom at de er luftige. De lar damp/fukt vandre, (sammenlignet med f.eks. celleplast), hvilket gjør at om fukttilskuddet fra platen er moderat (lite) så kan fukten vandre videre til/gjennom gipsen og ventileres bort av inneluften. Det forutsetter selvfølgelig at det ikke finnes noen dampsperre i veggen, eller at den er tapetsert med tette vinyltapeter, eller malt med tett maling etc. Én parameter feil og alt faller som et korthus. Ikke engang omfattende målinger og fuktsimuleringer kan gi noen garanti for at nye fuktskader ikke oppstår. Dog bedre enn amatører spekulerer, men det krever mer tid og penger, (profesjonell fuktkonsulent/firma).
Det eneste sikre vi vet er at om det ikke var for det lekkende røret så har veggkonstruksjonen fungert mht fukt i 40 år. Det er tilstrekkelig lang tid for å kunne konstatere at denne konstruksjonen fungerer for denne veggen. Ellers hadde det på dette punktet vært klare indikasjoner på fuktproblemer. Da føles det rimelig å anta at å gjenopprette den i samme tilstand er et forholdsvis sikkert kort. Endre på en ting, og forutsetningene er ikke lenger de samme, og utfallet usikkert. Det kan bli bedre, (hvordan nå null fuktproblemer på 40 år kan forbedres...), det kan forbli uendret, og det kan bli forverret, (noe som er ille).
Igjen, tusen takk Oldboy for dine innsiktsfulle svar!
Jeg kommer til å gjenopprette det på samme måte som det har vært og føler meg nå trygg på at det er riktig å gjøre.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.