Gjelder en fremtidig kjeller.

Den ene byggherren sier at det bare er å sette osb+gips direkte på thermomur-kjellerens innside.

Den andre sier at det trengs en ventilerende luftspalte innenfor OSB.

😱

Jeg kommer til å sette osb+gips direkte på blokkene i kjelleren min uansett. Det står ingenting i monteringsanvisningen om noen luftspalte.

joakim_j joakim_j skrev:
Jeg kommer til å sette osb+gips direkte på blokkene i min kjeller i alle fall. Finnes ingenting i monteringsanvisningen om noen luftspalte.
Ok. Hmm undrer hvorfor byggmesteren har fått for seg det da. Jeg har forstått det på samme måte som du.

Vel, en luftspalte kan vel ikke gjøre skade i alle fall...?

J
OSB og gips på en kjellermur? Yttervegg? Foreslår byggherren luftspalte fordi det er en risiko for inntrengende fukt gjennom muren? Da ville jeg valgt puss i stedet.

Jeg monterte ut en 45a som installasjonssjikt der all elektrisitet kunne trekkes, lettere enn å spore i isoporen. Deretter isolerte jeg den før osb, gips ble satt opp.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
J jalmars skrev:
OSB og gips på en kjellermur? Yttervegg? Foreslår byggherren luftspalte fordi det er en risiko for inntrengende fukt gjennom muren? Da ville jeg valgt puss i stedet.
Vet du hvordan en thermomurvegg er bygget opp? Det skal veldig mye til for å få noen inntrengende fukt.

• Liker
Argastesnickaren
  • Laddar…
P
P plan-g skrev:
Gjelder en kommende kjeller.

Den ene byggmesteren sier at det bare er å sette osb+gips direkte på thermomur-kjellerens innside.

Den andre sier at det trengs en ventilerende luftspalte innenfor OSB.

😱
Ja, det smarteste er å ha en installasjonsregel på innsiden 28x70 er nok det minste jeg anbefaler, men har du plass til 45x45 så er det bra.

• Liker
Argastesnickaren
  • Laddar…
Merk at monteringsanvisningen (i det minste en av dem) foreskriver branndåser, noe jeg tror i prinsippet alle gir blaffen i...

J
joakim_j joakim_j skrev:
Vet du hvordan en thermomurvegg er bygget opp? Det skal veldig mye til for å få noe inntrengende fukt.
Jo, jeg forstår at den skal være forholdsvis tett og forutsatt at man har en fungerende drenering og korrekt montert tetningsmembran på utsiden skal det mye til som du skriver. Men da har jo ikke heller den ventilerte luftspalten noen funksjon. Men installasjonssjikt derimot er selvfølgelig flott.

• Liker
Anonymiserad 405730 og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.