Jeg holder på å dele av en kjellerstue med begrenset takhøyde ca 209 cm. Jeg holder på med å montere en skyvedørskarm med modulmål 17x20. Karmen festes i trestendere i sidene. Det er altså ca 9 cm mellom overkant dørkarm og tak. Jeg bruker stålstendere der skinnen i taket er cirka 5 cm høy. Ifølge normen skal jeg sette en skinne med underkant på 200 cm og mellom disse to skinnene sette inn stendere. Problemet er hvordan jeg skal få inn disse når skinnene overlapper hverandre. I tillegg skal det gå et flexrør for el i mellomrommet. Jeg vurderer derfor behovet for disse stenderne og alternative løsninger.
Alt. løsning 1 er at jeg bruker en stålsinne som jeg fester i den øvre stålskinnen uten å ha noen stendere imellom. I ene enden bøyer jeg ned skinnen og fester den i en stående trestender.
Alt. løsning 2 er at jeg fester en trestender liggende i den øvre stålskinnen med underkant på 200 cm.
Alt. løsning 3 er at jeg ikke bruker noen nedre stender i det hele tatt da hardgipsplatene uansett ikke trenger å festes i denne.
Hva mener dere? Finnes det flere løsninger som jeg har gått glipp av?