Hei,
Blir ferdig med grunnen nå i september til hus på 75 kvm. Huset bygger vi selv av løsvirke. Jeg skulle ønske å komme i gang med å bygge i begynnelsen av oktober. Målet er å få opp skallet dvs vegger + tak. Er det dumt tenkt å sette i gang nå, bør jeg vente til våren?
Takknemlig for tips ideer.
Blir ferdig med grunnen nå i september til hus på 75 kvm. Huset bygger vi selv av løsvirke. Jeg skulle ønske å komme i gang med å bygge i begynnelsen av oktober. Målet er å få opp skallet dvs vegger + tak. Er det dumt tenkt å sette i gang nå, bør jeg vente til våren?
Takknemlig for tips ideer.
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 innlegg
Hva kan tilkomme;
Byggstrøm (det blir litt mer å bygge om vinteren, du bør helst ha litt varme på i huset for å tørke bort byggefukt så snart det er tettet for vær. Dette er ikke bare negativt da du tørker mer effektivt om vinteren når du får inn tørrere luft. Så må du regne med å ha en liten varmestue der du og eventuelle håndverkere kan spise lunsj og gjøre diverse gjøremål.
Stillasje. Trenger du stillas for å male, kan du ikke utnytte den du har for å sette opp huset. Alternativt blir det veldig lang leietid.
Materialet på plassen kan bli dekket av snø, og det kan bli litt besværlig.
...osv.. nå rekker jeg ikke å svare mer.
Byggstrøm (det blir litt mer å bygge om vinteren, du bør helst ha litt varme på i huset for å tørke bort byggefukt så snart det er tettet for vær. Dette er ikke bare negativt da du tørker mer effektivt om vinteren når du får inn tørrere luft. Så må du regne med å ha en liten varmestue der du og eventuelle håndverkere kan spise lunsj og gjøre diverse gjøremål.
Stillasje. Trenger du stillas for å male, kan du ikke utnytte den du har for å sette opp huset. Alternativt blir det veldig lang leietid.
Materialet på plassen kan bli dekket av snø, og det kan bli litt besværlig.
...osv.. nå rekker jeg ikke å svare mer.
Husets høyeste punkt er 6,5 m over bakken så det blir vanskelig å finne så stort telt, men jeg forstår ditt synspunkt.haavard skrev:
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 innlegg
I Ørebro kanskje det finnes stabilt vintervær... men det gjør det ikke der vi bor.
Vi kjøpte vel inn 200m2 presenning som nå er helt slutt. Men det er absolutt nødvendig.
Vi startet med graving og plate i oktober og reisning av stommen i desember. Vi hadde veldig uflaks med været, men er man nøye med å ikke stenge til før det er tørt, så fungerer det. Det tar ikke så lang tid å tørke ut fukt som har kommet utenfra sammenlignet med den fuktigheten som finnes der fra starten.
Vi startet med graving og plate i oktober og reisning av stommen i desember. Vi hadde veldig uflaks med været, men er man nøye med å ikke stenge til før det er tørt, så fungerer det. Det tar ikke så lang tid å tørke ut fukt som har kommet utenfra sammenlignet med den fuktigheten som finnes der fra starten.
Ikke vanskelig i det hele tatt! Det koster en peng, men du får ingen fuktskader og arbeidet kan flyte på uten hindringer.Grape skrev:
http://www.vaderskydd.se/index.php3?use=publisher&id=1195&lang=1
Etter reisning av stamme la dere taket direkte? Hva hadde dere all presenningen til? Hva mener du med å ikke lukke igjen?mariatherese skrev:I Örebro kanskje det finnes stabilt vintervær... men det gjør det ikke der vi bor.Vi kjøpte vel inn 200m2 presenning som nå er helt slutt. Men det er absolutt nødvendig.
Vi startet med graving og plate i oktober og reisning av stamme i desember. Vi hadde veldig uflaks med været, men hvis man er nøye med å ikke lukke igjen før det er tørt, så fungerer det. Det tar ikke så lang tid å tørke ut fuktighet som har kommet utenfra sammenlignet med den fukt som finnes der fra starten,
Lurer på om det er verdt å lage værbeskyttelse av presenning + tau har masse trær rundt platen
Kan det være noe?
Ingen problem å bygge året rundt... det er klart at det er litt å tenke på angående å dekke til og at det for eksempel kan være glatt....
Reisning av stommen gjør man ganske lett med 2-3 personer.... når taket skal legges er det bra om det finnes ordentlig stillas og noen erfarne personer når det er oppholdsvær.....
Lykke til og ikke glem kameraet...
Reisning av stommen gjør man ganske lett med 2-3 personer.... når taket skal legges er det bra om det finnes ordentlig stillas og noen erfarne personer når det er oppholdsvær.....
Lykke til og ikke glem kameraet...
Klikk her for å svare