Mikael_L
Så jeg på en banner her på forumet.
Sjekket Bauhaus sin hjemmeside, der sto det denne info også, men ingen lenke til testen.

Jeg syntes det virker skummelt.
Bauhaus kan vel aldri bli billigst i en sammenlignende test, de er jo dyrere enn de fleste på en hel del varer.
Nysgjerrig på testen er jeg jo, har de bare sammenlignet noen få varer der Bauhaus tilfeldigvis ligger godt til, eller har Bauhaus kun blitt sammenlignet med dyre butikker på fine gata?

Om noen har sjekket ut testen kan dere vel poste litt info.

Mikael_L
Det som er interessant er vel hvor lang tid det tok før Bauhaus hevet prisene igjen?
Hvis de fortsatt kjører med de samme prisene som de oppgav til DN så har de jo gjort en permanent prissenkning.. men om prisen ble hevet igjen dagen etter testen, da er det skikkelig dårlig gjort..

De får informasjon om når testen skal gjøres, senker da midlertidig prisene og deretter hever de igjen. Så gjør jo matbutikkene til PROs pristest på matvarer.

Ola78
Marlene Eskilsson skrev:
De får informasjon om når testen skal gjøres, senker da midlertidig prisene og så hever de igjen. Så gjør jo matbutikkene til PROs pristest på matvarer.
Jo, det er velkjent at PRO går ut og forvarsler før og ICA pleier ellers ikke å være særlig billige på mange varer men da blir de det plutselig:x veldig rart *ironisk*

Sånne prisundersøkelser er jo fullstendig idiotiske og egentlig verdiløse. Klart at butikkene passer på og senker prisene hvis de vet at man skal undersøke dem, sunt bondevett men det gagner neppe kunden.

Nei, en virkelig prisundersøkelse bør gjøres uten at den berørte butikken vet om når det skjer for at det skal bli en avgjørende test.

Det var noen medlem i uken som ville at jeg skulle gjøre en "uavhengig" test av hvitevareforhandlere, men jeg må si at jeg synes verdien av slike tester er veldig begrenset. Man kjøper jo ikke alle byggevarer på én gang. Hvis jeg f.eks. skal kjøpe vinduer til min tilbygging og mener at prisen er den viktigste faktoren, da benytter jeg meg jo av et tilbud et eller annet sted, akkurat da. Matvarer er én ting, og da skal det testes i hemmelighet. Men byggevarer, det vet jeg ikke.

Ola78
Det kan du nok ha en poeng i, byggevarer går vel mer inn under kategorien sjeldent kjøpte varer og med nettets hjelp så går det ganske lett å sjekke prisene på det man trenger. Men mat handler man jo ganske ofte så der er det berettiget, slik som du skriver, med hemmelige prisjämförelser.

Men når det gjelder byggevarer burde man kunne dele det litt mer inn i en kategori som er mer av forbruks-karakter (virke på løpemeter, spiker, skruer, de vanligste byggplatene, gips, isolasjon, mørtel og litt til) og deretter som kanskje er litt mer av karakteren sjeldent kjøp. Prissammenligning når det gjelder det første synes jeg absolutt skal gjøres helt uanmeldt. Prissammenligning med det andre kan man kanskje diskutere om det er fornuftig.

En ting jeg synes blir oversett i DN's test er at selv som normal dødelig så finnes det fine rabatter å få, for eksempel som medlem av villaeierne. For eksempel Fredells, som var med i testen og som vanligvis pleier å komme nær bunnen som dyrest, havner med en gjennomsnittsrabatt gjennom villaeierne på 20% veldig nær eller i toppen på en stor del av varene.

på et "ekte" byggemarked kan man jo ofte snakke seg til en egen rabatt også.
Iom det er det tøft å engang sammenligne gipsplatene

Bauhaus har jo også sine egne merker, vanskelig å sammenligne da...

Ellers synes jeg ikke de hører til de dyreste butikkene tross alt. Kjøpte hageutstyr der i sommer, bekjempningsmiddel og gardena-sprayflaske, 40% billigere enn Plantagen i snitt. Der har dere for øvrig en skikkelig dyr butikk.

/A

Min spontane reaksjon er at jeg synes Bauhaus ofte er veldig dyre. Tror neppe at de er så billige som de prøver å lure oss forbrukere til å tro. De kanskje har noen billige varer, men de øvrige 20 000 varene er dyre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.