Hei!
Vi har kjøpt et hus med 2,5 plan + kjeller med åpne trapper. Det finnes ingen lister under trinnene (er det et navn for disse listene?). Siden vi har småbarn som vi ikke vil skal falle mellom trinnene, tenkte vi å montere slike lister. I dag er avstanden litt over 14 cm. Så vidt jeg har forstått, skal det ikke overstige 10 cm. Min plan er å kjøpe høvlet virke i dimensjon 15*43, sage til passende lengder, bore tre hull gjennom hver lengde og deretter skru disse under hvert trinn (hadde tenkt å skru sammen en jigg som man trer på trappen slik at alle listene kommer på samme sted).
Er det noen som har gjort noe lignende eller noen andre som har refleksjoner og tips rundt det hele?
Holder dimensjonen?
Tror dere at man bør forborre i trinnet, eller er det bare å dra inn skruen? Hvilken skruedimensjon ville dere brukt?
Tar gjerne imot tips.
Johan
Vi har kjøpt et hus med 2,5 plan + kjeller med åpne trapper. Det finnes ingen lister under trinnene (er det et navn for disse listene?). Siden vi har småbarn som vi ikke vil skal falle mellom trinnene, tenkte vi å montere slike lister. I dag er avstanden litt over 14 cm. Så vidt jeg har forstått, skal det ikke overstige 10 cm. Min plan er å kjøpe høvlet virke i dimensjon 15*43, sage til passende lengder, bore tre hull gjennom hver lengde og deretter skru disse under hvert trinn (hadde tenkt å skru sammen en jigg som man trer på trappen slik at alle listene kommer på samme sted).
Er det noen som har gjort noe lignende eller noen andre som har refleksjoner og tips rundt det hele?
Holder dimensjonen?
Tror dere at man bør forborre i trinnet, eller er det bare å dra inn skruen? Hvilken skruedimensjon ville dere brukt?
Tar gjerne imot tips.
Johan
Vet ikke om jeg forstod problemet. Er det åpne trappetrinn og dere er bekymret for at barna skal falle mellom trinnene? Så små barn som kan ta seg mellom trinnene (dvs < 1 år, vil jeg gjette) har ingenting i en trapp å gjøre, dvs det er viktig å ha grinder oppe og nede i trappene og ellers gå med barna opp og ned trappen til de har lært seg å gå i trappen helt selv. At større barn skulle falle mellom trinnene synes jeg virker ekstremt usannsynlig.
Kanskje jeg har misforstått problemet ditt?
Kanskje jeg har misforstått problemet ditt?
Vi hadde en åpen trapp i vårt første hus som ble kjøpt fra en trappbyggingsbedrift, den hadde akkurat slike beskyttelser som du beskriver så det burde vel fungere utmerket.
Det finnes ulike typer barn så jeg kan absolutt tenke meg at noen typer faller mellom trinnene, å tro at man alltid har 100% kontroll på barn er å overvurdere livet
Vi hadde grinder i begge ender og inn til visse rom, noe som var nødvendig for første sønnen men unødvendig for den andre 
Det finnes ulike typer barn så jeg kan absolutt tenke meg at noen typer faller mellom trinnene, å tro at man alltid har 100% kontroll på barn er å overvurdere livet
Man skrur ikke disse direkte mot trinnene p.g.a. lyden. Det ville høres for mye. Men limer man disse, trengs ingen skiver.Mikael_L skrev:
Jeg har også sett dette på nyere trapper. Blir nok å slenge inn en tynn plastbrikke for å forhindre knirking.Mikael_L skrev:
Klikk her for å svare