D
Ingen fare, jeg er enig i at alt skal løses med app men kan du legge 30k på det så kommer du nå i mål.

drit i rustfritt…leste et sted at stål ruster med 0,1mm per år. Mal den med rustbeskyttelse og kle utsiden med tre.

Bruk noen vanlig bjelke type HEA eller IPE.

D Derbyboy skrev:
Min tanke var at med en hjulbase i midten som går over bassenget da vil du kunne bruke samme tak som du har i dag. Hjulbanen skal du jo kunne løfte på plass og legge over bassenget før du drar over taket. Jeg kan spontant tenke at en u-bjelke ville være det beste.
Den skal jo absolutt ikke ligge der når du svømmer. Naboene behøver aldri å se den ;)

…men er pris ikke en faktor så går det sikkert å løse med en rustfri bjelke.

Her er en bjelke på omtrent en tredjedel av hva du trenger:

[bilde]
Å løfte 87 kilo av og på hver gang bassenget skal brukes er dessverre ikke realistisk. Så må bjelken i så fall være typ 420 cm lang hvilket blir nærmere 200 kg.

D
Men den bjelken som jeg mener at du skal legge over bassenget kan være en ganske spinkel bjelke. Den kommer å bøye seg som en banan (om du tar en spinkel), men det blir jo en bane for siden å kjøre over bassengkanten.

Men såklart mye mer elegant å bytte ut den ene kortsiden med en stålbjelke.

D Derbyboy skrev:
Ingen fare, jeg er enig i at alt skal løses med app men kan kan du legge 30k på det så kommer du nå i mål.

skit i rostfri…leste et sted at stål ruster med 0,1mm per år. Mal den med rustbeskyttelse og kle inn yttersiden i tre.

Kjør en vanlig bjelke som HEA eller IPE.
HEA bjelke har jeg fått et mål på 250 mm høy som trengs. Og vekten var syk! Må løftes inn med kranbil. Så må jeg bygge om fundamentene og forsterke terrassen ellers. Samt bytte ut motoren min som håndterer 3 tonn. (Nå må jeg vel bytte hele rammen rundt til rostfritt.

Hadde kontakt med bl a Montano.se i den saken. Men ærlig talt så føles det ikke som noen leverandører føles helt sikre på hva stivheten blir. De er flinke til å selge.

Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Å løfte 87 kilo av og på hver gang bassenget skal brukes er dessverre ikke realistisk. Dessuten må bjelken i så fall være typ 420 cm lang, noe som blir nærmere 200 kg.
Motorisert bjelke som løfter fra en forsinkelse i bassenget til riktig høyde? Men den enkleste løsningen må jo likevel være tverrgående bjelker på taket som glir på hjul på bassengens kortsider.

Vil du kjøre på bjelkespor og holde nedbøyningen til et minimum med en noenlunde slank konstruksjon er som sagt overhøyde bjelke en variant. Jeg har ingen som helst oppfatning om hva en slik koster… åpner kanskje for rustfritt om man kan få en smed til å sveise sammen en av plater med rimelig materialmengde. Å bøye en standardbjelke til riktig krumming er nok ikke et alternativ om man ikke eier et skipsverft eller noe.

Illustrasjon av en overhøyd bjelke med krumning for å motvirke nedbøyning forårsaket av last, ifølge tekst om bjelkedimensjoner og stålbearbeiding.
Kan du regne bedriftsøkonomi kan du regne bjelkebøying også :). Det er lasten Q og treghetsmomentet I du trenger å jobbe med i formelen bare. Q er din estimerte vekt som ligger på bjelken (halvparten av bassengtaket) + bjelkens egenvekt. Og I velges fra tabeller eller beregnes med lenken jeg sendte om det er egenlaget bjelke.

Du har kanskje allerede funnet det, men her finnes for eksempel tregheter for vanlige tverrsnitt:
https://abrahamssonsjarn.se/app/uploads/2019/09/Tibnor_Konstruktionstabeller-2018.pdf

• Liker
  • Elsker
Keld og 2 andre
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Men den bjelken som jeg mener at du skal legge over bassenget kan være en ganske svak bjelke. Den vil gå som en banan (om du tar en svak) men det blir jo en bane for siden å rulle over bassengkanten.

Men så klart mye mer elegant å bytte ut den ene kortsiden med en stålbjelke.
Kortsidene idag svaier ikke. De er 420 cm og bæres av 3 doble hjul hver. Det er langsidene som er det jvla problemet. Så etter å ha tenkt på "rustfritt" eller kanskje corten igjen rundt hele sargen/bassengrammen med å legge en type 250 cm bjelke i hvert hjørne mellom kort- og langside samt en tilsvarende bjelke mellom langsidene i midten, da innbiller jeg meg uten å vite..... at stivheten ville bli bra! Om jeg f.eks. bruker 4mm cortenplate for å skape målene, si 100*45 rektangulær bjelke.
Hva tror dere om det? Kan noen hjelpe meg med å regne ut hvor mye en slik bjelke ville klare av uten å bøye seg ned?

Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
kortsidene i dag svaier ikke. De er 420 cm og bæres av 3 dobbelhjul hver. Det er langsidene som er det jvla problemet. Så etter å ha vurdert "rustfritt" eller kanskje corten igjen rundt hele rammen/poolrammen med å legge en type 250 cm bjelke i hvert hjørne mellom kort- og langside samt en tilsvarende bjelke mellom langsidene i midten, da innbiller jeg meg uten å vite... at stivheten ville bli bra! Om jeg f.eks. bruker 4mm cortenplate for å lage målene, si 100*45 rektangulær bjelke.
Hva tror dere om det? Kan noen hjelpe meg med å regne ut hvor mye en slik bjelke ville tåle uten å svikte ned?
Er ikke helt med på beskrivelsen din, kan du lage en skisse?

• Liker
Huggedugge1
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Vil du kjøre på balksporet og holde ned nedbøyingen til et minimum med en noenlunde slank konstruksjon er som sagt overhøyde bjelke en variant. Jeg har ingen som helst oppfatning hva en slik koster… åpner kanskje for rustfritt hvis man kan få en smed til å sveise sammen en av plåt med rimelig materialmengde. Å valse en standardbjelke til riktig krumming er nok ikke et alternativ hvis man ikke eier et skipsverft eller noe.

[bilde]
Kan du regne bedriftsøkonomi kan du regne bjelkebøying også :). Det er lasten Q og treghetsmomentet I du trenger å arbeide med i formelen bare. Q er din estimerte vekt som ligger på bjelken (halvparten av bassengetaket) + bjelkens egenvekt. Og I velges fra tabeller eller beregnes ut med lenken jeg sendte hvis det er egensnekret bjelke.

Du har kanskje allerede funnet det men her finnes for eksempel tregheter for vanlige tverrsnitt:
[lenke]
Super!!! Takk! Bedriftsøkonomi ligger sååå langt fra dette. Dels for at jeg ikke kan fagordene innen metaller som flytegrense, stivhet, etc, etc. Men nå begynner jeg å få en sjanse til å løse det kanskje… Du har ikke kalkylen i Excel, va?

Er ikke helt med på din beskrivelse, kan du lage en skisse?
Bytter til datamaskinen. Gi meg 20-30 min er du snill.

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
D
Er ikke helt med på din beskrivelse, kan du lage en skisse?
Jeg har oppfattet at problemet er når 1 skal kjøre over 2. Da tar bjelken (1) i bassengkanten på grunn av spennvidden som er drøyt 8m. Svart bjelke (1) som går over en blå firkantet pool (2), med rød markering for mulig konfliktpunkt ved åtte meters spennvidde.

• Liker
Kluring
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jeg har oppfattet at problemet er når 1 skal kjøre over 2. Da tar bærbjelken (1) i bassengkanten pga spennvidden som er drøyt 8m. [bilde]
Ja jeg også, det var løsningen i #37 jeg ikke helt forsto. Lød som noe annet enn å bare styrke opp langsidens bærbjelke.

• Liker
Huggedugge1
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jeg har oppfattet at problemet er når 1 skal kjøre over 2. Da treffer bærelinjen (1) i bassengkanten på grunn av spennvidden som er drøyt 8m. [bilde]
Ja, det stemmer! Så synker den i midten også, noe som gjør at den synker enda mer jo lenger den skyves ut over bassenget.

Sist redigert:
Nå skal vi se... Har gjort et antall forsøk på "tegninger".... Men her er de to alternativene som jeg kanskje tror på, men trenger verifisert via å beregne konstruksjonen.

To rektangulære skisser med diagonale linjer, viser to alternative konstruksjonsdesign med omtrentlige mål på 420 cm og 840 cm.

Min tanke er da rammene rundt byttes til rustfritt eller stål, sveiset som en rektangulær bjelke. 3-4 mm godstykkelse. (Litt bekymret for vekten....) De stiplede linjene er samme metall, men som sveises fast i rammen for å løfte opp/gjøre den lange bjelken som går over bassenget stiv. Det er bare den bjelken som går over bassenget som ikke har noe støtte av hjul & skinne.

Når f.eks. Aqvisdeck.se bygger slike, deler de dem alltid opp i to 4 meter seksjoner som skyves ut over kortsidene. De bygger i aluminium.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.